Titanic – Een schip dat tot de verbeelding blijft spreken

Dit jaar is het precies 20 jaar geleden dat kaskraker Titanic in de zalen kwam. In deze groots opgezette rampenfilm vertelt regisseur James Cameron het meeslepende liefdesverhaal van Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) en Jack Dawson (Leonardo DiCaprio), die elkaar ontmoeten tijdens de fatale overtocht van de RMS Titanic in 1912.
Naar aanleiding van deze verjaardag zet het Antwerp Symphony Orchestra in oktober een bijzondere vertoning van de film op het programma in de Koningin Elisabethzaal: eentje met live begeleiding door het orkest! Reden genoeg voor het Red Star Line Museum om de geschiedenis in te duiken op zoek naar een link tussen de Titanic en Antwerpen.

De roemruchte Titanic was een schip dat behoorde tot de White Star Line. Wat was de band met Antwerpens eigen Red Star Line? Onze collega’s van het Red Star Line Museum lichten toe.

White Star Line – Red Star Line, samenwerken onder één koepel
In 1902 richtten enkele scheepsmagnaten de International Mercantile Marine Company (IMMC) op met als doel een monopolie te bewerkstelligen in het trans-Atlantische passagierstransport. Het ambitieuze en prestigieuze project was een samenwerking tussen enkele van de belangrijkste rederijen, waaronder de American Line, de Red Star Line en de White Star Line. Deze koepelorganisatie bezat meer dan honderd schepen en zou zo één derde van het Noord-Atlantische passagierstransport domineren. De rederijen konden aan elkaar schepen uitlenen en hiermee een groot aanbod garanderen.

De Red Star Line en de White Star Line werkten vanaf 1902 dus geregeld samen, zowel wat betreft vaarroutes als de inzet van schepen. De bekendste schepen van beide rederijen werden gebouwd op dezelfde scheepswerf, Harland & Wolff in Belfast, en vertoonden onderling veel gelijkenissen. Voor de Red Star Line waren dit o.a. de Lapland (1909) en de Belgenland II (1914/1923). Voor de White Star Line ging het bijvoorbeeld om de Titanic (1912) en haar zusterschepen de Olympic (1911) en de Britannic (1914). Zelfs de interieurs van deze schepen werden ontworpen en uitgevoerd door dezelfde meubelfabriek, namelijk Mutters & Zoon uit Den Haag.

De Belgenland II was in feite een ingekorte versie van de Titanic, met een wendbaar achtersteven zodat het schip beter in de Schelde kon manoeuvreren. Net als bij de Titanic kreeg de Belgenland II een extra schoorsteen uit esthetische en prestigeoverwegingen, die enkel diende als opslagplaats. Niet alleen hadden de grote schepen meer schoorstenen nodig omdat zij meer motoren en schroeven hadden dan de oudere schepen, maar schoorstenen waren ook belangrijk voor het imago en de uitstraling van een schip. Het aantal schoorstenen en motoren werd door passagiers geassocieerd met de snelheid en betrouwbaarheid van een schip. De Belgenland II had nu als enige schip van de Red Star Line zelfs drie schoorstenen. De Titanic en haar zusterschepen hadden er maar liefst vier.

Red Star Line vangt overlevers op
In de nacht van 14 op 15 april 1912 sloeg het noodlot toe. Vlak vóór middernacht raakte het onzinkbaar geachte schip een ijsberg. Een kleine drie uur later was de Titanic gezonken. Van de 2.208 mensen aan boord (bemanning en passagiers) overleefde slechts een derde de ramp. De Lapland van de Red Star Line bracht 167 bemanningsleden naar huis die de ramp met de Titanic hadden overleefd. Onder hen bevond zich ook de stewardess Violet Jessop, die sinds 1908 voor de White Star Line werkte. In 1916 overleefde zij nog een ramp, die met de Britannic. Jessop bleef voor de White Star Line werken tot 1925, waarna ze in dienst trad bij de Red Star Line. Tot 1931 werkte zij steeds op de Belgenland II. Ze nam als bemanningslid deel aan vijf van de zeven wereldreizen van de Belgenland II. In haar mémoires (Titanic Survivor: The Memoirs Of Violet Jessop, Stewardess, 2007) vertelde Jessop vele anekdotes over de excentrieke rijke dames die zij tijdens de wereldcruises bediende.

In het Red Star Line Museum bereikten ons ook verschillende verhalen van passagiers die eigenlijk een ticket hadden geboekt voor de eerste reis van de Titanic, maar door omstandigheden hun reisplannen hadden gewijzigd, zoals Désiré De Vries uit Roubaix of Richard Neyrinck uit Zwevezele en zijn familie. Ook Antoine Temmerman en vier vrienden uit Denderhoutem hadden besloten naar Amerika te emigreren. Zij hadden tickets voor de eerste afvaart van de Titanic. In Engeland moesten zij nog wat wachten, maar Antoine wilde toch vroeger vertrekken. Hij verkocht zijn Titanic-ticket en scheepte in op de Caronia van de Cunard Line in Liverpool. Later hoorde hij van de ramp. Gelukkig hadden zijn vier vrienden die overleefd.

White Star Line – Red Star Line, het einde van de samenwerking
Het IMMC-project bleek echter te ambitieus. Torenhoge betalingen voor de overname van de rederijen zorgden al vanaf het begin voor een onstabiele basis en bovendien werd er geen winst gemaakt. Ook de ramp met de Titanic bracht de IMMC geen voorspoed: niet alleen de financiële, maar ook de morele gevolgen waren catastrofaal. Het bedrijf ging in 1915 bankroet, maar slaagde er uiteindelijk toch in de schulden deels terug te betalen waardoor het een doorstart kon maken.

Bovendien viel vanaf 1921 het aantal passagiers op de trans-Atlantische lijnen enorm terug als gevolg van de immigratiebeperkingen in de VS. Veel rederijen gingen zich focussen op toerisme. In de jaren 1920 onderging de IMMC grote herstructureringen, maar vanaf 1931 raakte het concern in een neerwaartse spiraal en verloor verschillende rederijen, waaronder de Red Star Line die in 1934 werd verkocht en de White Star Line die in hetzelfde jaar werd opgenomen in de Cunard-White Star Line.

Film met live-orkestmuziek
Beleef het verhaal van de Titanic als nooit tevoren. Tijdens dit concert wordt de film geprojecteerd in HD, terwijl de tijdloze soundtrack van James Horner live wordt gespeeld door het Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van David Firman. Titanic werd een van de meest succesvolle films aller tijden en won als een van de weinige films in de geschiedenis 11 Academy Awards, waaronder die voor beste film, beste regisseur en beste originele song en soundtrack.
De film uit 1997 van regisseur James Cameron vertelt het meeslepende liefdesverhaal van Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) en Jack Dawson (Leonardo DiCaprio), die elkaar ontmoeten tijdens de fatale overtocht van de RMS Titanic in 1912.
De film wordt getoond in de originele versie (Engels gesproken, met ondertitels in het Nederlands en het Frans).

Speciale aanbieding
Met je Titanic Live-concertticket krijg je tot 24.12.2017 €2 korting bij het Red Star Line Museum! Vanaf 01.09.2017 krijg je €2 korting op je ticket voor Titanic Live, op vertoon van je toegangsticket van het Red Star Line Museum.

Zaterdag 21.10.2017 – 19:00
Zondag 22.10.2017 – 15:00

Koningin Elisabethzaal
David Firman dirigent
Horner Titanic

Tickets vanaf € 39

Categorieën:Verdieping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s