Openingsgala met operaster Juan Diego Flórez

Openingsgala
Het begin van een nieuwe traditie

De prachtige Koningin Elisabethzaal, een absolute ster uit de operawereld en een feestelijk galaconcert. Is er een betere manier om het klassieke concertseizoen te beginnen?

Vanaf 2017-2018 rolt het Antwerp Symphony Orchestra aan het begin van het seizoen de rode loper uit en nodigt je uit op een stijlvolle avond vol vocaal vuurwerk. Met dit openingsgala tekenen we het begin van een nieuwe traditie uit, want ook de komende seizoenen doen enkele absolute sterren uit de operascène de Koningin Elisabethzaal aan.

Bestel dus vandaag nog je tickets, wees erbij tijdens het allereerste openingsgala en schrijf mee aan de geschiedenis van het Antwerp Symphony Orchestra!


Portret Juan Diego Flórez

‘Het is al zwaar genoeg om een ster te worden en nog meer om het te blijven, maar het moeilijkste is om daarbij je natuurlijkheid niet te verliezen. Zeker wanneer de wereld – in dit geval de operawereld – aan je voeten ligt. Op Juan Diego Flórez, de ongekroonde koning van het belcanto, is dit beslist van toepassing. Komt dit omdat hij als vanzelfsprekend in zijn carrière gerold is en zingen voor hem altijd al het meest natuurlijke en voor de hand liggende was?’ Op die manier huldigde Prolog, het magazine van de Weense Staatsopera, de Peruaanse tenor naar aanleiding van zijn 44e verjaardag op 13 januari 2017 en zijn optredens in de Staatsoper in die periode als Elvino in La somnambula van Bellini en Roméo in Roméo et Juliette van Gounod.

Eigenlijk wilde de in Lima geboren tenor popzanger worden. Zijn vader Ruben Flórez was een bekende Peruaanse volkszanger en thuis was er altijd muziek te horen, alleen geen klassieke. Op elfjarige leeftijd begon Juan Diego gitaar te spelen en eigen songs te componeren. Die zou hij later, naast Peruaanse en Latijns-Amerikaanse liederen, spelen tijdens solo-optredens en in pianobars. Bekend werd hij toen hij in 1989 de eerste ‘Zangwedstrijd voor de Vrede’ won die door de Peruaanse televisie werd uitgezonden. Maar Juan Diego wilde absoluut een degelijke muziekopleiding krijgen en ging studeren aan het Conservatorio Nacional de Música in Lima. Van opera was er hoegenaamd nog geen sprake. Hij werd lid van het Coro Nacional en dat bracht hem voor het eerst in contact met Bach, Beethoven en Mozart. De directeur van het koor ontdekte Flórez’ talent en spoorde hem aan zijn stem verder te ontwikkelen.

‘Flórez’s magnetism precedes him, and in his blue suit, black bow tie and patent leather shoes, he cut an engaging figure. […] [His] high notes are a phenomenon, no question.’ – theartsdesk.com

Na drie jaar conservatorium in Lima wou Juan Diego Flórez verder studeren en de wereld ontdekken. Hij meldde zich aan bij de Juilliard School en de Manhattan School in New York en bij het Curtis Institute in Philadelphia. De drie instituten wilden hem graag binnenhalen en Juan Diego werd er zich toen voor het eerst van bewust dat hij talent had. Hij koos voor Philadelphia waar hij van 1993 tot 1996 studeerde en voor het eerst opera zong met orkestbegeleiding. Daar ontdekte hij het repertoire dat zijn specialiteit zou worden: de belcanto-opera’s van Rossini, Bellini en Donizetti. In 1994 leerde hij tijdens een vakantie in Lima de Peruaanse tenor Ernesto Palacio kennen. Palacio werd Flórez’ mentor en later zijn manager. Hij opende deuren en stuurde Flórez bewust verder in de richting van het belcanto-repertoire waarvoor die duidelijk alle troeven in huis had. Flexibiliteit is altijd een kenmerk van de stem van Flórez geweest en hij bereikte de topnoten met lichtheid en gemak.

Via Pesaro richting succes
Het was ook Ernesto Palacio (die zijn eigen internationale carrière in 1998 beëindigde en sinds 2016 artistiek directeur is van het Rossini Opera Festival van Pesaro in Italië) die Juan Diego Flórez aanraadde om de hoofdrol te aanvaarden in Matilde di Shabran, een weinig bekende en eerder zelden opgevoerde opera van Rossini, die in 1996 op het programma stond in Pesaro. Flórez had een kleine rol gekregen in een andere opera, maar toen de tenor die de veeleisende partij van Corradino in Matilde di Shabran zou zingen tijdens de repetities moest afzeggen, stelde de directie Flórez voor om de rol over te nemen. De 23-jarige Juan Diego moest even slikken, vroeg raad aan Palacio die hem verzekerde dat hij het aankon, studeerde dag en nacht en kwam, zong en overwon. Zijn internationale carrière was gelanceerd.

‘[…] the star of the show was in excellent voice, his crystal clarity of projection and rock-solidity of technique and intonation shiningly in evidence. What a phenomenon this Peruvian tenor is – slight of build, apparently easy-going and amiable, but possessed of nerves of steel and rigorous professionalism.’ – The Telegraph

Vandaag is Juan Diego Flórez, die met zijn vrouw en twee kinderen in Wenen en Pesaro woont, te gast in alle grote operahuizen, concertzalen en festivals ter wereld en hij heeft ondertussen heel wat cd’s en dvd’s opgenomen. Naar Pesaro, waar de twintigste verjaardag van zijn debuut vorige zomer met een groot feestconcert werd herdacht, keert hij geregeld terug en het Rossini-festival blijft een bijzondere plaats in zijn carrière innemen. Peru is hij evenmin vergeten. In 2011 richtte hij de stichting ‘Sinfonia por el Perú’ op, waarmee hij hoopt jongeren dankzij muziek en zang van de straat en drugs weg te halen en hun leven inhoud te geven.

Erfgenaam van het belcanto-genre
De belcanto-opera’s met hun virtuoze coloraturen en hoge C’s vormen nog altijd de hoofdbrok van het repertoire van Juan Diego Flórez, die zegt zichzelf kritisch te beluisteren en veel zorg voor zijn stem te dragen. Sedert enkele jaren bewandelt hij ook, voorzichtig, andere paden. Een stem evolueert met de tijd en dus tast hij ook een ander repertoire af, zoals La favorite van Donizetti, Roméo et Juliette van Gounod, Rigoletto van Verdi of Glucks Orphée et Euridice en denkt hij aan werken als Werther van Massenet of Les Huguenots van Meyerbeer. Maar Flórez zal waarschijnlijk vooral de operageschiedenis ingaan als de opmerkelijke, stijlvolle Rossini-vertolker die het vocale vuurwerk aankan, maar er geen eigen show van maakt. Ook al leent een werk als Cessa di più resistere uit Il barbiere di Siviglia waarin hij graag schittert, zich daar gemakkelijk toe! Stijl, frasering en adembeheersing leerde Flórez, naar eigen zeggen, door te luisteren naar grote voorbeelden zoals Alfredo Kraus. Van Luciano Pavarotti bewonderde hij het zonnige, warme timbre en het communicatievermogen. Met Pavarotti had hij ook persoonlijk contact en de bekende Italiaanse tenor zou meer dan eens zijn bewondering voor Flórez hebben uitgesproken. Maar het grootste compliment van zijn illustere collega ontdekte Juan Diego Flórez pas na Pavarotti’s dood in een video op YouTube. Gevraagd naar zijn opvolger zou Pavarotti eerst vaag gesproken hebben over verschillende tenoren, zonder een echte troonopvolger aan te duiden om dan toch resoluut te zeggen: ‘Wel, er is die Juan Diego Flórez, een heel mooie tenor. Hij zingt met intelligentie en heeft een fantastische stem.’ Als je zoiets hoort of lof krijgt van een andere legendarische tenor als Plácido Domingo, dan ben je wel even stil en ook bijzonder trots, zegt Juan Diego Flórez die beslist tot de grote ‘Italiaanse’ tenoren van deze eeuw kan worden gerekend! EM

Za 30.09.2017 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Christopher Franklin dirigent
Juan Diego Flórez tenor
Openingsgala

Mozart Der Schauspieldirektor, KV 486 (ouverture)
Cimarosa Pria che spunti in ciel l’aurora (uit: Il matrimonio segreto)
Mozart Die Entführung aus dem Serail, KV 384 (ouverture)
Mozart Ich baue ganz auf deine Stärke (uit: Die Entführung aus dem Serail)
Mozart Si spande al sole in faccia (uit Il re pastore)
Rossini Otello, ossia Il moro di Venezia (sinfonia)
Rossini Ecco, ridente in cielo (uit: Il barbiere di Siviglia)
Rossini Che ascolto? Ahimè… Ah, come mai non senti (uit: Otello)
Leoncavallo Aprile
Leoncavallo Vieni, amor mio
Leoncavallo Mattinata
Puccini Intermezzo (uit: Manon Lescaut)
Puccini Avete torto… Firenze è come un’albero fiorito (uit: Gianni Schicchi)
Puccini Che gelida manina (uit: La bohème)
Verdi La forza del destino (ouverture)
Verdi La mia letizia infondere… Come poteva un angelo (uit: I lombardi)
Verdi Lunge da lei… De’ miei bollenti spiriti… O mio rimorso (uit: La traviata)

Tickets vanaf € 32

Categorieën:Portret

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s