Gedurende het hele concertseizoen 2022-2023 viert het Antwerp Symphony Orchestra dat er al 125 jaar klassieke muziek weerklinkt in de Koningin Elisabethzaal. Wat begon met dierentuinconcerten op de houten kiosk, groeide uit tot een rijke concertprogrammatie in de ‘gouden’ Koningin Elisabethzaal, met internationaal gerenommeerde orkesten en concerten van het hoogste niveau. Naar aanleiding van dit jubileum reflecteert Yasmine Kherbache vanuit haar persoonlijke beleving over de zaal en de stad errond.
Met de Koningin Elisabethzaal heb ik zowel een professionele als een emotionele band. Als gewezen bestuurder van het Antwerp Symphony Orchestra en kabinetschef was ik actief betrokken bij de transitie van de oude naar de nieuwe Elisabethzaal. Een groot renovatiedossier zorgt altijd voor de nodige onzekerheid en nervositeit. Het is immers geen sinecure om iedereen ervan te overtuigen te kiezen voor een concertzaal waarin akoestische topkwaliteit en muzikale beleving voorop staan. Hiervoor moesten er dan ook nog de nodige middelen worden gevonden.
Ik herinner me nog goed mijn eerste bezoek aan de nieuwe zaal. Er overviel mij een gevoel van opluchting en ontroering. Het “renovatiedossier Elisabethzaal” werd eindelijk tastbaar in een weergaloze concertzaal met een fantastische akoestiek.
Naast de professionele band die ik met de Koningin Elisabethzaal had, heb ik als muziekliefhebber natuurlijk een nog innigere band met de concertzaal. Ik heb er zo vaak genoten van het Antwerp Symphony Orchestra. Vertrekkend vanop het De Coninckplein, langs de zinderende Chinese wijk in de Van Wesenbekestraat, richting Astridplein. Het contrast tussen de stadsdrukte en de verwachtingsvolle stilte wanneer de lichten in de zaal doven. De smartphone die uit gaat, het rumoer dat verstomt, het is alsof de tijd stilstaat. En dan helemaal opgaan in de muziek. Het daverend applaus ter afsluiting en de fijne ontmoetingen achteraf in de foyer. Nog vervuld van de muziek wandel je nadien, helemaal opgeladen, terug de bruisende stad in.
Telkens als ik tijdens de coronastilte langs de Koningin Elisabethzaal liep, keek ik met heimwee terug op die mooie concertavonden.
Wat deed het weerzien deugd! JW
Yasmine Kherbache, gewezen bestuurder van het Antwerp Symphony Orchestra, is vandaag advocate en rechter van het Grondwettelijk Hof. Zij maakte de opening van een gloednieuwe, gouden Koningin Elisabethzaal in 2016 mee mogelijk.
Categorieën:Uncategorized