Bruckner 8: een brug tussen heden en verleden

Vandaag wordt Anton Bruckner beschouwd als een van de grootste symfonici van de negentiende eeuw. Dat was tijdens zijn leven echter zeker niet het geval. Zijn grootschalige symfonieën stuitten toen op onbegrip van critici, die Bruckner herhaaldelijk een depressie in schreven. Zijn zelden geprogrammeerde Achtste Symfonie is een merkwaardig, veelzijdig en vooral mysterieus werk dat in omvang en ambitie slechts weinig werken naast zich hoeft te dulden. De melodische en harmonische rijkdom klinkt als een reusachtig en veelkleurig universum waarin de luisteraar heerlijk kan verdwalen. De Duits- Nederlandse dirigent Hartmut Haenchen heeft alle kwaliteiten om het Antwerp Symphony Orchestra er keurig doorheen te gidsen. Tijdens zijn indrukwekkende carrière als muziekdirecteur van de Nederlandse Opera ontwikkelde hij een sterke affiniteit met het grote romantische repertoire, en met Wagner en Bruckner in het bijzonder. 

De jonge pianist-componist Conrad Tao (°1994) werd betoverd door Bruckners Achtste Symfonie en schreef in 2018 op vraag van onze eigen Jaap van Zweden en het New York Philharmonic een prelude tot het werk. Hij noemde deze prelude Everything must go, verwijzend naar  de thematiek van het menselijke vallen en opstaan die duidelijk aanwezig is in Bruckners symfonie. Hoewel beide werken zowat anderhalve eeuw uit elkaar liggen en Tao in zijn orkestrale inleiding geen muzikale citaten gebruikt uit Bruckners symfonie, laten beide werken zich heel mooi verzoenen. Net als Bruckner verkent Tao in Everything must go de kleuren van het symfonische orkest, waarbij hij alternatieve speeltechnieken niet uit de weg gaat. Tao’s prelude gaat naadloos over in de mystieke openingspassage van Bruckners Achtste symfonie. 

Anton Bruckner (1824-1896) perfectioneerde de definitieve versie van zijn Achtste symfonie, overigens zijn laatste voltooide symfonie, in de winter van 1892. Door het immense succes van haar voorganger is deze symfonie lange tijd wat in de schaduw blijven staan. Toch is het in de Achtste dat Bruckner het hoogtepunt van zijn symfonische stijl bereikt. Door haar omvang valt deze symfonie enkel in superlatieven te beschrijven: Bruckner schrijft een enorme orkestbezetting voor, werkt toe naar gigantische climaxen en bereikt ook zware emotionele dieptepunten. Niet toevallig wordt deze symfonie vaak ‘De Apocalyptische’ genoemd. Het lijkt alsof Bruckner met deze kosmische symfonie een analyse maakt van wat het betekent om mens te zijn; een analyse die af en toe bijzonder zwartgallig klinkt, maar toch een hoopvolle boodschap herbergt. Na het afwerken van de finale van deze symfonie schreef Bruckner zelf: “Hallelujah! Deze finale is het belangrijkste moment uit mijn leven!” AH 

Bruckner 8

28.04.2022 – 20:00
30.04.2022 – 15:00

Info & tickets >>>

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s