Orfi & Jeurie – Een KIDconcert over de Griekse mythe rond Orpheus en Eurydice

‘Orpheus was de Mozart van de Oudheid.’ Dat was hij althans volgens Stephen Fry, de Britse succesauteur die recent het hele arsenaal aan oude mythen en sagen in een nieuw jasje stak. Daar valt inderdaad iets voor te zeggen, want met zijn lier in de hand wist Orpheus betoverende muziek te maken die alle vrouwenharten sneller deed slaan. Net als Mozart haalde Orpheus zich door zijn buitenaardse talent echter ook heel wat jaloezie en afgunst op de hals. De goden van de
Olympusberg konden Orpheus’ goddelijke talent niet bepaald appreciëren en vonden er niet beter op dan Orpheus’ geliefde, de mooie Eurydice, naar de onderwereld te sturen. Wat een trouwfeest moest worden, werd plots een rouwfeest. Om zijn verloofde terug te halen, zal Orpheus zijn grootste muzikaal talent moeten bovenhalen. Zal de kracht van zijn muziek zo ver reiken dat hij Cerberus, de vervaarlijke driekoppige hond die de onderwereld bewaakt, ertoe kan bewegen om Eurydice te laten gaan?

In het KIDconcert Orfi en Jeurie gaan acteurs Jos Dom, Jolijn Antonissen en Bert Verbeke aan de slag met de originele mythe van Orpheus en Eurydice. In een voorstelling voor het hele gezin vertellen ze het verhaal van twee verliefde bakvissen op een verfrissende manier. Meteen wordt het bewijs geleverd dat het verhaal tijdloos is. Want wat is dat eigenlijk, verliefd zijn? En hoeveel kost precies een retourtje over de Styx? De onderwereld, vraagt u? Wel, hier aan het rondpunt naar links, en dan altijd rechtdoor. En vooral: zwijg en kijk niet om! Humor of bittere ernst, het verhaal van Orpheus heeft talloze generaties van componisten en andere melomanen gefascineerd. Hoe kan dat ook anders: het verhaal gaat over de kracht van de muziek, die mensen bij elkaar kan brengen maar evengoed mensen met elkaar op de vuist kan doen gaan. Het KIDconcert Orfi en Jeurie doorkruist een enorm repertoire aan muzikale schatten die het verhaal van verschillende kanten belichten.

Zo koos de Italiaanse componist Claudio Monteverdi niet toevallig het verhaal van Orpheus en Eurydice als basis voor de allereerste opera uit de muziekgeschiedenis. Een verhaal over muziek, op muziek: dat was het startschot voor ondertussen vier eeuwen opera. Ook de Duitser Christoph
Willibald von Gluck zag er wel wat in: voor zijn versie van het verhaal schreef hij eveneens een opera, doorspekt met sierlijke en luchtige balletmuziek. Zijn landgenoot Franz Liszt pakte het iets anders aan. Liszt stond met beide voeten in de romantiek en werd vooral aangetrokken door de tragiek van het verhaal. Zijn geheimzinnige symfonisch gedicht Orpheus is buitengewoon schilderachtig en toont waarom Liszt bekend stond als een van de meest briljante orkestratoren uit de geschiedenis. Waar Liszt vooral drama en tragedie zag, vond zijn Frans-Duitse tijdgenoot nog
een gaatje voor humor. Je zou haast niet geloven dat Offenbachs overbekende Cancan, een feestelijke hit uit ieders collectieve geheugen, uit zijn komische opera Orpheus in de Onderwereld
komt! Ook de modernist Igor Stravinski en, nog recenter, de Amerikaanse klankentovenaar Alan Hovhaness deden hun zegje over het muzikale koppel. Zo brengt het Antwerp Symphony Orchestra
de muziek terug naar haar mythologische wortels, waar muziek en toneel elkaar voor het eerst raakten. Het KIDconcert Orfi en Jeurie is een mythe in zakformaat, met een kwinkslag gebracht voor kids die zich weleens afvragen waarom muziek zo ongelooflijk hard kan kriebelen. AH

26.03.2022 – 16:00
Muziekcentrum De Bijloke, Gent
27.03.2022 – 11:00 & 14:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen

Info & tickets >>>

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s