Een opera van klanken – Benjamin Dieltjens over het klarinetconcerto van Carl Maria von Weber

Carl Maria von Weber en Wolfgang Amadeus Mozart. Twee namen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Niet alleen omdat ze familie waren, maar ook omdat ze allebei de klarinet omarmden. Volgens Mozart was de klarinet het instrument dat het dichtst bij de menselijke stem aanleunde. Maar ook Carl Maria von Weber behandelde het instrument alsof het een operazanger was. Benjamin Dieltjens legt uit wat het Eerste klarinetconcerto van Weber zo bijzonder maakt.

“Ik ken Carl Maria von Weber van twee dingen: zijn opera’s en zijn klarinetcomposities. Die twee
komen helemaal samen in zijn Eerste klarinetconcerto. Het is voor mij een soort mini-opera. Net als Mozart twintig jaar eerder gebruikt hij het instrument om de menselijke stem na te bootsen. Weber
ging er echter nog een stapje verder in. Je hoort echt de karakters van de verschillende personages in de muziek. Het ene moment hoor je de hoge sopraan, iets later de diepe bariton. Dat maakt het
voor mij zo leuk om dit concerto te spelen.”

Foto: Antwerp Symphony & Vincent Callot

“Nog een parallel tussen de klarinetconcerto’s van Mozart en Weber is dat ze allebei geschreven zijn voor een specifieke klarinettist. Bij Mozart is dat Anton Stadler, bij Weber Heinrich Bärmann. Bärmann was een soort van godfather van de klarinet. Hij heeft het instrument niet alleen technisch beter gemaakt, maar ook een nieuwe generatie van klarinettisten grootgebracht. Zijn zoon, Carl Bärmann, was dan ook een van de belangrijkste klarinetpedadogen van de 19e eeuw.”

“Het is eigenlijk wel verwonderlijk dat die klarinettisten zo belangrijk waren. De klarinet was toen nog een relatief jong instrument, dat op een heel korte tijd een grote technische evolutie heeft doorgemaakt. Zowel Stadler als Bärmann hebben hard gewerkt om het instrument te verbeteren. Daarom had Bärmann al in 1810 een klarinet waar hij enorm virtuoos op kon spelen. Het gaf Weber de kans om een concerto te schrijven dat zowel lyrisch als virtuoos is.”

“Er zit amper twintig jaar tussen het klarinetconcerto van Mozart en dat van Weber, en toch is het een volledig andere wereld. De twee componisten kenden elkaar, waren zelfs aangetrouwde familie, maar deden elk hun eigen ding met het gloednieuwe instrument. Wat het Eerste klarinetconcerto van Weber zo bijzonder maakt, is de dramatische spankracht die hij aan het instrument geeft. Van een sopraan die op het podium staat te mijmeren over een verloren liefde, tot een echt feestje op het einde. Als je je ogen sluit, maak je een hele opera mee.” SS

20.02.2022 – 11:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen

Info & tickets >>>

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s