Ein Sommernachtstraum – De verbeelding aan de macht

De ouverture van Mendelssohns Ein Sommernachtstraum kennen we allemaal. Misschien nog bekender is de huwelijksmars met de iconische trompetten uit hetzelfde theatermuziekstuk. Maar waar ging het oorspronkelijke verhaal van Shakespeare nu weer over? Voor Sara De Bosschere en Sofie Sente van theatergezelschap de Roovers gaat het in deze coronatijden meer dan ooit over nabijheid.

“In deze periode waarin de term ‘huidhonger’ zo’n grote rol speelt, wordt het verlangen naar fysiek contact alleen nog maar groter. Knuffelen of flirten is nu uitzonderlijk geworden, terwijl het zo vrolijk, spannend en mooi kan zijn. Dat missen we nu heel erg, die vorm van escapisme van het continu voorzichtig zijn.” De doortocht van het coronavirus scherpt de thematiek van A Midsummer Night’s Dream aan volgens Sara en Sofie. En die thematiek speelt zich af op de dunne grens tussen zinsbegoocheling en verliefdheid. “Zoals het gebruik van roesmiddelen is verliefdheid moeilijk te controleren, moeilijk om er niet ten prooi aan te vallen. Met onder meer elfen en een magische bloem (waarvan het sap eender wie op elkaar verliefd kan laten worden) wordt liefde door Shakespeare voorgesteld als een soort betovering”, zegt Sara. “Deze passage uit het stuk illustreert dat: ‘Zelfs aan wat lelijk en verachtelijk is, schenkt liefde schoonheid en betekenis. Zij kijkt niet met het oog maar met het hart en daarom is haar oordeel vaak verward.’”

‘Zelfs aan wat lelijk en verachtelijk is, schenkt liefde schoonheid en betekenis. Zij kijkt niet met het oog maar met het hart en daarom is haar oordeel vaak verward.’

Verschil van dag en nacht
Een irrationele wereld ontstaat in het stuk ’s nachts in het bos en staat in schril contrast met het werkelijke, georganiseerde leven overdag. “’s Nachts gelden andere wetten. Mensen mogen elkaar vrijuit verkennen onder het maanlicht vooraleer alles weer normaal wordt”, legt Sofie uit. De titel verwijst naar die droomwereld. “We kozen in onze bewerking voor fragmenten die zich ’s nachts afspelen om die sfeer te vatten. Met vier acteurs – twee mannen en twee vrouwen – kunnen we makkelijk de intriges tussen de koppels op het toneel brengen. Alles wordt uitgesproken en het is spannender om vanop een afstand elkaar aan te kijken dan zich in elkaars armen te nestelen.” De tekst staat dan ook bol van de pracht van Shakespeares taal. Te bol voor een goed begrip? “Integendeel”, vindt Sara. “Door de rijkdom en muzikaliteit van de taal roept de tekst associaties op bij het publiek.” Sofie valt haar bij: “Het idioom van de schrijver bepaalt je verbeelding, net zoals de stijl van een componist en zijn muziek. De tekst vertelt ons door de toon en het ritme – als een soort ‘taalpartituur’ – hoe we de zinnen moeten lezen, zelfs los van de inhoud. Het is dan ook veel makkelijker om Shakespeare te spelen dan om een stuk uit te voeren met zinnen van gemiddeld vier woorden. Zijn beeldrijke taalgebruik ondersteunt de inhoud, ook voor het publiek.”

‘Het is veel makkelijker om Shakespeare te spelen dan om een stuk uit te voeren met zinnen van gemiddeld vier woorden.’

Ode aan de eenvoud
Er zitten ruim twee eeuwen tussen de première van A Midsummer Night’s Dream rond 1600 en de creatie van Mendelssohns theatermuziek in 1843, maar merk je daar iets van? Sara: “Het is misschien een raar antwoord, maar het voordeel aan een concertante uitvoering is dat je helemaal niet hoeft te bewijzen dat het klopt, het ontstaat gewoon. Persoonlijk vind ik het boeiend om te merken hoe je de muziek anders beluistert als die gepaard gaat met een tekstfragment, en omgekeerd.” “De muziek benadrukt niet de complexiteit van het verhaal, maar wel de naïviteit”, vindt Sofie. “De muziek laat toe om de eenvoud te waarderen, iets waar volgens mij veel mensen naar streven. Ik vind het heerlijk dat dat toegelaten wordt, net zoals sommige volwassenen het nog fantastisch vinden om als kinderen te spelen. Het is stimulerende muziek, ze motiveert de luisteraar om complexloos te genieten van het zinnelijke, van het eenvoudige.” “Het doet deugd om de grenzeloosheid en nabijheid te vieren. Niet plannen, niet denken, niet ontsmetten, … Als we erin slagen om daarover samen met de musici en het publiek te kunnen mijmeren, dan gaan we prachtige concerten tegemoet!” SP

Do 14.01.2021 — 20:00
Muziekcentrum De Bijloke, Gent
Vr 15.01.2021 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Zo 17.01.2021 — 14:00
Musis en Stadstheater Arnhem (Parkzaal), Arnhem

Philippe Herreweghe dirigent
Sara De Bosschere spel
Sofie Sente spel
Luc Nuyens spel
Michael Vergauwen
spel
Dorothee Mields sopraan
Ilse Eerens sopraan
de Roovers regie
Collegium Vocale Gent koor
Pynoo kostuums
Mendelssohn Ein Sommernachtstraum

Tickets vanaf €15

Categorieën:Interview, Verdieping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s