Driemaal Cello

Tijdens Driemaal Cello geven drie internationaal gerenommeerde cellisten het beste van zichzelf. Het Antwerp Symphony Orchestra vroeg aan de eigen aanvoerder Raphael Bell, jong toptalent Camille Thomas en cellovirtuoos Nicolas Altstaedt wat we van dit concert mogen verwachten. 

Raphael Bell

Raphael Bell over Giovanni Sollima’s Violoncelles, vibrez!
‘Giovanni Sollima is behalve een inspirerende cellist ook een erg inventieve componist. Zowel zijn cellospel als zijn werken ademen de Italiaanse muzikale traditie waar hij uit voortkomt: vol gestiek en virtuositeit, met ritmes uit de volksmuziek en een soms wild, extatisch karakter. Maar in Sollima’s muziek klinkt evengoed de invloed door van het Amerikaanse minimalisme, met componisten als Steve Reich. Violoncelles, vibrez! is een fantastisch stuk, met prachtige, oprijzende bewegingen gevolgd door woeste, rockende, virtuoze passages. Hij droeg deze compositie op aan zijn klasgenoot Mario Brunello, een van mijn docenten. De titel is dan weer een citaat van Brunello’s en Sollima’s docent Antonio Janigro, die hen vurig aanspoorde om hun cello’s te laten trillen en klinken. Ik kijk ernaar uit om, samen met Camille Thomas, onze twee cello’s even gepassioneerd te doen weergalmen in de Elisabethzaal!’

Camille Thomas

Camille Thomas over Max Bruchs Concerto voor klarinet, altviool en orkest
‘Mijn jeugd was gevuld met de klanken van Max Bruchs beroemde vioolconcerto, maar pas later ontdekte ik de rest van zijn prachtige, veelal onbekende oeuvre. Toen ik voor het eerst zijn Dubbelconcerto voor klarinet en altviool hoorde, was ik op slag verliefd. De twee instrumenten hebben een gelijkaardige reikwijdte, maar zijn erg verschillend van karakter. Dat contrast in kleur zorgt voor een innige dialoog tussen beide solisten. Mijn favoriete deel is de tweede beweging, waarin Bruch een verbluffende, romantische tederheid weet op te roepen. Wat ik als celliste bijzonder spannend vind aan deze uitvoering, is dat de altvioolpartij wellicht voor het eerst in de geschiedenis op een cello zal worden gespeeld. Deze première in de Elisabethzaal zou van Bruchs dubbelconcerto wel eens een nieuw repertoirestuk voor cellisten kunnen maken.’

Nicolas Altstaedt

Nicolas Altstaedt over Anders Hillborgs Celloconcerto
‘Ik leerde de muziek van Anders Hillborg kennen via zijn werk Peacock Tales, waarin hij een virtuoze solopartij gecomponeerd had voor klarinettist Martin Fröst. Later hoorde ik zijn indrukwekkende orkestwerk Cold Heat, dat hij opdroeg aan de Amerikaanse dirigent David Zinman. Ook woonde ik een uitvoering bij van zijn twee vioolconcerto’s in de Philharmonie van Berlijn. Afgelopen februari hebben we elkaar voor het eerst ontmoet in Londen. Daar bespraken we de mogelijkheden van een gloednieuw celloconcerto. Gedurende die tijd wisselden we verscheidene ideeën met elkaar uit, maar ik vind het toch vooral belangrijk om een componist zoveel mogelijk in zijn artistieke vrijheid te respecteren. Het is in ieder geval erg spannend om een werk uit te mogen voeren dat speciaal voor jou geschreven is.’

Vrijdag 23.10.2020 – 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen

Fabien Gabel dirigent
Camille Thomas cello
Nicolas Altstaedt cello
Raphael Bell cello
Nele Delafonteyne klarinet

Sollima Violoncelles, vibrez!
Hillborg Celloconcerto (wereldcreatie)
Bruch Concerto voor klarinet, altviool en orkest in e, opus 88 (versie voor klarinet, cello en orkest)
Puccini Preludio sinfonico (enkel op 23.10.2020 in de Koningin Elisabethzaal)

Tickets vanaf €13

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s