Op tournee – Waarom orkesten reizen

Het is een krachttoer voor musici, dirigent en teamleden, zowel logistiek als muzikaal. Waarom gaat een symfonisch orkest als het Antwerp Symphony Orchestra dan elk seizoen enkele weken op tournee in Europa of overzee?

Tournee 1.png

In december 2016 viel de keuze op China en India, in april 2019 speelde Antwerp Symphony felgesmaakte concerten in Zuid-Amerika – als eerste Vlaamse orkest ooit – en in februari zijn de Baltische staten en Rusland aan de beurt. Orkesten gaan op tournee, dat hoort zo. Maar waarom eigenlijk? Volgens de musici zijn er alvast redenen genoeg om zo’n vermoeiende onderneming aan te vatten met vaak veel concerten, weinig repetitietijd, lange reistijden en douanestress rond kostbare instrumenten.

‘Dat maakt de uitwisseling met andere orkesten, dirigenten en concertzalen zo relevant. Die kruisbestuiving resulteert in meer ambitie en een hoger niveau. Dat niveau en die goede vibes brengen we dan terug mee naar Antwerpen en proberen we vast te houden voor ons thuispubliek.’ – Nele Delafonteyne

Tournee 2.png

Terug even student
Tournees doen hoorniste Michaela Bužkova – sinds 2007 verbonden aan het orkest – terugdenken aan haar studententijd: ‘Op reis heb je geen andere dagelijkse zorgen zoals kinderen naar school brengen, helpen met hun huiswerk, het huishouden doen en koken. Je kan tijdens die periode net als een student alleen maar bezig zijn met muziek, daar is plots ruimte voor.’ En niet alleen praktisch is het verschil met de standaard repetitieweken groot, de musici brengen op tournee veel meer tijd met elkaar door. ‘We zien elkaar de hele dag, ook voor en na repetities, en dat versterkt de banden tussen de musici.’ Violist Eric Baeten reist al sinds 1993 de wereld rond met het Antwerp Symphony Orchestra en valt haar bij: ‘Een langere, intense periode van reizen en concerten spelen leidt automatisch tot een soort van teambuilding. Je hoort het niveau stijgen en leert je collega’s beter kennen, ook die met wie je in Antwerpen misschien minder contact hebt.’ Klarinettiste Nele Delafonteyne merkt ook de heilzame werking van samen reizen. ‘De hechtere band tussen collega’s die tijdens een tournee ontstaat wordt omgezet in attenter musiceren. Concerten hebben een speciale sfeer, iedereen is meer gefocust. De goede vibes doen hun werk.’ En dat beperkt zich niet alleen tot de tourperiode. ‘Goede concerten geven in het buitenland zorgt ervoor dat we het Antwerp Symphony Orchestra internationaal op de kaart zetten’, vindt Nele. ‘Dat maakt de uitwisseling met andere orkesten, dirigenten en concertzalen zo relevant. Die kruisbestuiving resulteert in meer ambitie en een hoger niveau. Uitverkochte concerten en staande ovaties in buitenlandse concertzalen hebben dit al meermaals bewezen. Dat niveau en die goede vibes brengen we dan terug mee naar Antwerpen en proberen we vast te houden voor ons thuispubliek.’

‘Een langere, intense periode van reizen en concerten spelen leidt automatisch tot een soort van teambuilding. Je hoort het niveau stijgen en leert je collega’s beter kennen.’ – Eric Baeten

Tournee 3.png

En de dirigent reist mee
Bij concerten in eigen land speelt Antwerp Symphony die vaak twee, soms drie keer in voor het orkest gekende zalen. Op tournee staan er een pak meer concerten op de planning, om nog maar te zwijgen over het aantal repetities, telkens in een nieuwe zaal. De sowieso al nauwe samenwerking met de dirigent krijgt op reis zo nog een extra boost. ‘Je speelt veel concerten op korte tijd met dezelfde dirigent en elke uitvoering brengt wel iets nieuws in de relatie tussen het orkest en de chef’, vindt Michaela. Ook Eric ziet de voordelen: ‘De band met de dirigent wordt intenser en meer uitgediept, zeker als het met onze chef-dirigent is of een vaste gastdirigent.’ Nele omschrijft een tournee daarom als een ‘quarantaineperiode met de (chef-)dirigent’. Maar naast het samenzijn speelt de omgeving een grote rol. Eric: ‘Door in een ander land te zijn en in mooie concertzalen te spelen, beseffen wij als musici dat het orkest ook buiten de landsgrenzen geapprecieerd wordt. En persoonlijk kijk ik er altijd naar uit om steeds opnieuw een ander stukje van de wereld te ontdekken.’ SP

Tournee 4.png

Tournee Balticum & Sint-Petersburg

Di 04.02.2020 — 19:30
Kaunas State Philharmonic
Society
Kaunas, Litouwen
Elim Chan dirigent
Alice Sara Ott piano
Prokofjev Symfonie nr. 1, ‘Klassieke’
Haydn Pianoconcerto, Hob. XVIII: 11
Dvořák Symfonie nr. 8

Wo 05.02.2020 — 19:00
Vilnius National Philharmonic
Vilnius, Litouwen
Elim Chan dirigent
Lukáš Vondráček piano
Rachmaninov Pianoconcerto nr. 3
Dvořák Symfonie nr. 8

Vr 07.02.2020 — 19:00
Tartu Vanemuise Concert Hall
Tartu, Estland
Elim Chan dirigent
Alice Sara Ott piano
Prokofjev Symfonie nr. 1, ‘Klassieke’
Haydn Pianoconcerto, Hob. XVIII: 11
Dvořák Symfonie nr. 8

Zo 09.02.2020 — 20:00
Sint-Petersburg Philharmonic
Hall
Sint-Petersburg, Rusland
Elim Chan dirigent
Lukáš Vondráček piano
Rachmaninov Pianoconcerto nr. 3
Dvořák Symfonie nr. 8

Categorieën:Extra, Interview

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s