Eliahu Inbal – Portret van een van grote Mahlerspecialist

Eliahu Inbal (°1936) stond voor het eerst op de bok toen hij nog concertmeester was van het orkest van het conservatorium van Jeruzalem. De dirigent van dat orkest raakte niet op de repetitie en vroeg aan Inbal om in te springen. Dat zag de jonge Inbal wel zitten, want hij dacht al langer na over een carrière als dirigent en woonde regelmatig repetities bij van plaatselijke orkesten, waar hij topdirigenten als Rafael Kubelík en Sergiu Celibidache aan het werk zag. Bovendien voelt dirigeren voor hem, zoals hij later zou zeggen, ‘vrij natuurlijk’.

Eliahu Inbal.png

Inbal is te plaatsen in een traditie van bekende dirigenten als Toscanini, die hun carriere begonnen als orkestmuzikant en zich door die ervaring bijzonder goed bewust zijn van melodie en frasering. Zo ook Inbal, die in het Israel van de vroege jaren ’50 eerst furore maakte als concertmeester voordat hij als dirigent aan de slag ging. Wat hem verder heeft geholpen in de ontwikkeling van zijn dirigentschap, zo zegt hij zelf, is zijn Midden-Oosterse origine. De subtiele melodieen van die Arabische muziek maakten hem extra gevoelig voor intonatie en muzikale kleur.

Met dank aan Bernstein
Dankzij die ene invalbeurt raakte al snel bekend dat de getalenteerde violist ook schitterend kon dirigeren en het duurde niet lang of ook de wereldberoemde Leonard Bernstein hoorde over Inbal toen hij in Jeruzalem was. Daarop nodigde Bernstein hem uit voor een wedstrijd van het Israel Philharmonic Orchestra, waarna Inbal een beurs in de wacht sleepte om in Parijs orkestdirectie en compositie te gaan studeren bij grote namen als Franco Ferrara, Olivier Messiaen, Nadia Boulanger en Sergiu Celibidache, die hij eerder nog vanop afstand had bewonderd in Jeruzalem. In 1963 behaalde de toen 26-jarige Inbal de eerste prijs op de dirigentenwedstrijd van Guido Cantelli in Novara. Kort daarna volgde zijn debuut bij het London Philharmonic Orchestra en in 1969 maakte hij zijn debuut als operadirigent met Richard Strauss’ Elektra in Bologna – een fikse entree die meteen uiterst succesvol uitpakte: hij groeide in de jaren erna uit tot een geliefde operadirigent.

‘Mahler 9 is zo veelzeggend dat zelfs jonge luisteraars en zij die weinig ervaring met klassieke muziek hebben kunnen voelen dat die symfonie over het leven na de dood gaat – dat maakt Mahler zo geliefd.’ – Eliahu Inbal

Chef van het hr-Sinfonieorchester Frankfurt
Ook op symfonisch vlak ging het hem de jaren daarna voor de wind en intussen behoort Inbal al decennialang tot ’s werelds grote dirigenten. Zo was hij vast verbonden aan onder andere het Teatro La Fenice in Venetie (1984-1987), het Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI in Turijn (1995-2001), het Konzerthausorchester Berlin (2001-2006), de Czech Philharmonic (2009–2012) en het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra (2008–2014). Sinds augustus 2019 is hij chef-dirigent van het Taiwanese Taipei Symphony Orchestra – de inmiddels 83-jarige maestro is nog altijd bijzonder actief! Een belangrijke mijlpaal in zijn carriere was zijn aanstelling als chef-dirigent van het hr-Sinfonieorchester Frankfurt (1974-1990). Met dit orkest kende Inbal vele hoogtepunten en samen zetten ze alle symfonieen van Schumann, Bruckner en Mahler op cd. Veel van die opnames werden bekroond met onder andere de Deutsche Schallplattenpreis, de Grand Prix du Disque en de Prix Cecilia.

Mahler 9
Dankzij uitvoeringen en opnames van de symfonieen van Mahler geldt Inbal als een van de absolute Mahlerspecialisten wereldwijd. Dat werd in 2011 nog maar eens bevestigd toen hij de vermaarde Mahlerreeks van het Koninklijk Concertgebouworkest mocht afsluiten. Over zijn opname van de Negende symfonie lezen we in een recensie dat Inbal ‘het emotionele hart van die muziek weet te verklanken, op hetzelfde niveau als Leonard Bernstein, Bernard Haitink of Claudio Abbado’. Het is precies die Negende symfonie die het Antwerp Symphony Orchestra op 24 januari in de Koningin Elisabethzaal zal uitvoeren onder leiding van Eliahu Inbal. Met deze laatste voltooide symfonie lijkt Mahler afscheid te nemen van de wereld, vooral in het slotdeel dat in de laatste maten vredig lijkt te berusten. Volgens Inbal is deze muziek zo veelzeggend dat ‘zelfs jonge luisteraars en zij die weinig ervaring met klassieke muziek hebben kunnen voelen dat die symfonie over het leven na de dood gaat – dat maakt Mahler zo geliefd’. Zo’n statement mogen we wel aannemen van de man wiens begrip van Mahlers muziek al zo vaak doortastend, emotioneel en diepgravend is genoemd. JK

Vr 24.01.2020 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Za 25.01.2020 — 20:00
Onze-Lieve-Vrouw-Sint-Pieterskerk, Gent
Zo 26.01.2020 — 17:00
Kursaal Oostende, Oostende

Eliahu Inbal dirigent
Mahler Symfonie nr. 9

Tickets vanaf €18

infotickets

Categorieën:Portret, Verdieping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s