Cherchez la femme – Ontroering en kracht in kamermuziek

Kamermuziek.png

Uit deze kamermuziekwerken spreken de stemmen van enkele voorname vrouwelijke componisten uit de laatste drie eeuwen. Het Pianotrio in g van Clara Schumann is een van de hoogtepunten uit haar oeuvre, de Franse Lili Boulanger demonstreert in Deux Morceaux een bijzonder gevoel voor nuance en de Russisch-Amerikaanse Lera Auerbach versmelt in haar Preludes voor viool en piano traditie met moderniteit.

Clara Schumann

Clara Schumann

Clara Schumann
Hoewel ze vandaag vaak in de schaduw van haar echtgenoot Robert staat, was het in de negentiende eeuw net andersom: Clara Wieck-Schumann was als pianiste veel bekender dan haar componerende wederhelft. Haar levensverhaal is er echter een van muzikale triomf en persoonlijke tragedie. De scheiding van haar ouders, haar vader als tirannieke mentor, de geestesziekte van haar man en de dood van vier van haar kinderen drukten hun stempel op haar ziel. Maar dat weerhield haar er niet van een indrukwekkende carriere uit te bouwen als muzikant en componist, maar ook als impresario en lerares. Haar Pianotrio in g, een van de mooiste voorbeelden uit het genre, is een toonbeeld van bescheiden romantische emotionaliteit en maakt van de drie instrumenten verrassend gelijkwaardige partners.

Lili Boulanger.png

Lili Boulanger

Lili Boulanger
Geplaagd door een zwakke gezondheid, maar gezegend met uitstekende muzikale genen laat de eeuwig jonge Lili Boulanger – ze overleed op amper 24-jarige leeftijd – een indrukwekkende erfenis na: in 1913 won ze als eerste vrouw de prestigieuze Prix de Rome met de cantate Faust et Hélène. Haar daaraan verbonden verblijf in de Villa Medici in Rome werd abrupt onderbroken door de start van de Eerste Wereldoorlog. Gedreven door maatschappelijk engagement richtte ze het Comite Franco- Americain du Conservatoire National op, een organisatie die materiele en morele ondersteuning bood aan muzikanten die vochten aan het front. Vlak voor de oorlog schreef ze Deux morceaux voor viool en piano, een intiem werk waarin de muziek schommelt tussen tristesse en lichtvoetigheid.

Lera Auerbach.png

Lera Auerbach

Lera Auerbach
Schatplichtig aan de 24 klavierpreludes van Bach, Chopin en Skrjabin schreef Lera Auerbach in 1999 haar Preludes voor viool en piano in opdracht van Herbert en Beverly Gelfand. Samen met de 24 Preludes voor cello en piano en de 24 Preludes voor piano vormen ze een intrigerende triptiek. De Preludes voor viool en piano zijn 24 kleine, heerlijk contrasterende toongedichten met elk een eigen identiteit en toch vormen ze een geheel: net als bij Chopin komen alle toonaarden aan bod in een muzikaal logische volgorde. Nu eens betoverend en hypnotiserend, dan weer zenuwachtig, opgejaagd en tragisch barsten de preludes van karakter en meeslepende expressiviteit. Geen wonder dat Auerbachs gevarieerde oeuvre werd bekroond met onder andere de Hindemith-Preis, de Deutscher Radiopreis en de ECHO Klassik Award. PC

Zo 26.01.2020 — 15:00
AMUZ, Antwerpen
Eric Baeten viool
Raphael Bell cello
Liebrecht Vanbeckevoort piano
Schumann Pianotrio in g, opus 17
Boulanger Deux Morceaux
Auerbach 24 Preludes voor viool en piano

Tickets €18

infotickets

Categorieën:Portret

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s