Brug tussen heden en verleden

Tao 1.png

Vandaag wordt Anton Bruckner beschouwd als een van de grootste symfonici van de negentiende eeuw, maar dat was tijdens zijn leven zeker niet het geval. Zijn grootschalige symfonieën stuitten vaak op onbegrip van critici, die Bruckner herhaaldelijk een depressie in schreven. Zijn zelden geprogrammeerde Achtste Symfonie is een merkwaardig, veelzijdig en vooral mysterieus werk dat in omvang en ambitie slechts weinig werken naast zich hoeft te dulden. De melodische en harmonische rijkdom is als een reusachtige caleidoscoop waarin de luisteraar heerlijk kan verdwalen. Dirigent emeritus Edo de Waart gidst het Antwerp Symphony Orchestra er veilig doorheen. Nog op het programma: Everything Must Go van Conrad Tao.

Tao’s prelude gaat naadloos over in de mystieke openingspassage van Bruckners Achtste symfonie.

Tao 2.png

Conrad Tao

Wie?
Pianist-componist Conrad Tao (1994)

Wat?
Everything Must Go Tao werd betoverd door Bruckners Achtste symfonie en schreef in 2018 op vraag van de New York Philharmonic en onze voormalige chef-dirigent Jaap van Zweden een prelude tot het werk. Tao noemde deze prelude Everything must go, verwijzend naar de thematiek van het menselijke vallen en opstaan die ook duidelijk aanwezig is in Bruckners symfonie.

Niet te missen want
Hoewel Tao in deze orkestrale inleiding geen muzikale citaten gebruikt uit Bruckners symfonie, laten beide werken zich heel mooi verzoenen, en dat ondanks de tijdspanne van bijna anderhalve eeuw die hen scheidt. Net als Bruckner verkent Tao in Everything Must Go vooral de kleuren van het symfonische orkest, alleen maakt Tao daarbij ook gebruik van alternatieve speeltechnieken. Tao’s prelude gaat naadloos over in de mystieke openingspassage van Bruckners Achtste symfonie.

Bruckner

Anton Bruckner

Wie?
Anton Bruckner (1824-1896)

Wat?
Symfonie nr. 8 in c Bruckner perfectioneerde de Achtste symfonie, overigens zijn laatste voltooide symfonie, in de winter van 1892. Door het immense succes van haar voorganger is deze symfonie lange tijd wat in de schaduw blijven staan. Toch is het in de Achtste dat Bruckner het hoogtepunt van zijn symfonische stijl bereikt. Het lijkt alsof Bruckner met deze kosmische symfonie een soort analyse maakt van wat het betekent om mens te zijn; een analyse die af en toe bijzonder zwartgallig klinkt, maar toch een hoopvolle boodschap herbergt. Na het afwerken van de finale van deze symfonie schreef de componist zelf: ‘Hallelujah! Het voltooien van deze finale is het belangrijkste moment uit mijn leven!’

Niet te missen want
Bruckners Achtste symfonie is een van de meest indrukwekkende symfonieen. Bruckner schrijft een imposante orkestbezetting voor en wisselt zwaarmoedige, emotionele passages af met gigantische climaxen. Niet toevallig wordt deze symfonie vaak ‘De apocalyptische’ genoemd. AH

Vr 13.03.2020 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen

Edo de Waart dirigent
Tao Everything Must Go
Bruckner Symfonie nr. 8

Tickets vanaf €18

infotickets

Categorieën:Portret

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s