Seong-Jin Cho – Van wedstrijdbeest naar meester in delicatesse

s1920_Magazine_01_PRINT-23.jpg

Als jonge tiener was Seong-Jin Cho in de ban van pianist Krystian Zimerman en diens uitvoering van de vier ballades van Chopin. Ooit een opname maken van die stukken, was zijn kinderdroom. Op zijn vijfentwintigste kan de Zuid-Koreaanse pianist op zijn bucketlist alvast twee items schrappen: net als Zimerman is hij winnaar van de beruchte Chopinwedstrijd in Warschau en bij Deutsche Grammophon maakte hij een sprankelende opname van die geliefde ballades.

Van enig kind dat door zijn ouders op pianoles gestuurd werd om zich thuis niet te vervelen tot de mature artiest van nu: Seong-Jin Cho heeft een lange weg afgelegd. Toen hij op zijn eenentwintigste als eerste Zuid-Koreaan de hoofdprijs behaalde in Warschau, viel er een last van zijn schouders. Hij was zo blij omdat het betekende dat hij nooit meer aan wedstrijden zou moeten deelnemen. Het is veelzeggend over de haat-liefdeverhouding die deze fijnzinnige artiest heeft met competities. Zijn parcours was tot dan toe een opeenvolging van wedstrijddeelnames: van glansprestaties in het thuisland tot een derde plaats op het Tsjajkovskiconcours. In Zuid-Korea kreeg hij meteen na zijn overwinning in Warschau de status van een nationale ster. Zijn debuutalbum, vanzelfsprekend gewijd aan Chopin, stond een tijdlang op nummer één in de Koreaanse hitlijsten waarin doorgaans enkel popmuziek prijkt.

SeongJinCho©-Harald-Hoffmann-DG-1

Als jonge pianist wist hij de renommee onmiddellijk te verzilveren door een aaneenschakeling van debuten met orkesten en samenwerkingen met nieuwe dirigenten. Valeri Gergiev was meteen een groot verdediger van de jonge pianist en Simon Rattle wist hem te strikken toen er in allerijl een vervanger voor Lang Lang moest gevonden worden voor een tournee met de Berliner Philharmoniker. Toch blijft hij opvallend kalm en bescheiden bij die aandacht. Voor hem telt de zielenrust die hem sindsdien vergezelt. ‘Voor ik de Chopinwedstrijd won, was ik vaak bezorgd’, vertelt hij in een interview. ‘Was ik wel in staat om een solorecital vol te houden? Ik was onzeker over mijn toekomst als pianist. Na de overwinning was ik op mijn gemak. Pianospelen ging vanaf toen veel vrijer.’

Studeren met het lichaam én de ziel
Seong-Jin Cho speelt nu een honderd avonden per jaar. Dat hoge aantal concerten met een veelvoud aan repertoire wil hij graag reduceren. Technisch heeft hij niet meer zoveel te leren, maar de bekommernis om muzikaal te groeien is des te groter. Steeds iets interessants te vertellen hebben, zo heet zijn zoektocht. Terwijl hij als tiener eindeloos kon luisteren naar vertolkingen van pianisten die hij bewonderde, heeft hij intussen zijn studiegewoontes omgegooid. Als hij een nieuw stuk ontcijfert, is de partituur de enige informatiebron. Meer dan vier uur op een dag studeren, heeft weinig zin, merkt hij. Nadien is de concentratie toch niet meer optimaal. Oefenen betekent voor hem niet alleen vingerwerk, maar ook mentaal studeren of oefenen met de oren of met het hart. Of hij pakt het aan zoals dirigenten: als die een nieuw stuk onder de knie moeten krijgen, komt er aanvankelijk niet eens klank aan te pas. Enkel de partituur voedt het uitvoeringsconcept van het stuk. Alleen teksten over de componist of over de context van het werk bieden extra inspiratie. Pas wanneer hij het werk vanbuiten kent – dat duurt doorgaans drie tot vier weken -, luistert hij al eens naar andere pianisten.

SeongJinCho©-Harald-Hoffmann-DG-7.jpg

Het Eerste pianoconcerto van Chopin is wellicht het stuk dat hij het vaakste speelde, maar zelfs op dat stuk kan je onmogelijk 100% vat krijgen, vindt hij. ‘Elke keer als ik het speel, ervaar ik het als een compleet nieuw werk.’ Ook het Twintigste pianoconcerto van Mozart dat hij binnenkort met Antwerp Symphony speelt, heeft hij recent talloze keren gespeeld sinds het in december 2018 bij Deutsche Grammophon op cd uitkwam. In die versie met het Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Yannick Nézet-Séguin valt op hoe veelzijdig hij het Mozartklankenpalet rekt: hij laat vinnige ritmiek met een vleugje romantiek op de toetsen los voor dit meeslepende concerto. De Mozartsonates op diezelfde cd vervolledigen het portret: op en top klassiek en evenwichtig, maar nooit voorspelbaar. Welke muziek hij ook speelt – luister ook eens naar zijn prachtige Debussy-opname -, steeds weer valt de delicatesse op die Seong-Jin Cho in de muziek opwekt.

‘Zijn debuutalbum stond een tijdlang op nummer één in de Koreaanse hitlijsten waarin doorgaans enkel popmuziek prijkt.’

Even matuur als Matthias Goerne
Van Zuid-Korea naar Parijs om met Michel Béroff te studeren en terug naar zijn huidige verblijfplaats in Berlijn: de horizon van Seong-Jin Cho verruimt zich steeds meer. Ook muzikaal verkent hij voortdurend nieuw repertoire dankzij tal van samenwerkingen. Met bariton Matthias Goerne is hij deze maanden op een lange tournee met Schubertliederen. ‘Onwaarschijnlijk hoe een vijfentwintigjarige meteen dezelfde intensiteit en maturiteit uitstraalt als Goerne’, schreef een recensent na het recital in de Wigmore Hall in Londen. Ook de manier waarop Seong-Jin Cho de vocale kleuren van de bariton meteen kon doen versmelten met de piano maakte grote indruk. Het maakt ons benieuwd naar hoe deze jonge ster aan het pianofirmament zijn muzikaliteit straks verstrengelt met die van het Antwerp Symphony Orchestra en dirigent Osmo Vänskä. VR

Za 26.10.2019 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Osmo Vänskä dirigent
Seong-Jin Cho piano
Hindemith Symphonische Metamorphosen über Themen von CarlMaria von Weber
Mozart Pianoconcerto nr. 20, KV 466
Sibelius Symfonie nr. 5

Tickets vanaf €18

infotickets

 

Categorieën:Interview, Portret, Verdieping

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s