Tom Willemen over het belang van steun aan cultuur

Bouwbedrijf Willemen Groep bouwde mee aan het Elisabeth Center. Dat bracht CEO Tom Willemen voor het eerst in contact met het Antwerp Symphony Orchestra. Meer nog, het werd zijn introductie tot de wereld van de klassieke muziek. Intussen is hij een actief lid van de Ondernemerskring en nodigt hij geregeld klanten uit op een concert in de Koningin Elisabethzaal.  

‘Een klassiek concert is een goede manier om er als bedrijf uit te springen.’

‘Aansluiten bij de Ondernemerskring leek me de ideale manier om de nieuwe Koningin Elisabethzaal in gebruik te zien. Ik ging tot dan zelden naar klassieke concerten, maar het bleek een echte ontdekking. Sindsdien ga ik elke maand, vaak met klanten. Die reageren wel eens verrast als ik hen uitnodig. Ze verwachten eerder een uitnodiging voor een popconcert of een voetbalwedstrijd. Een klassiek concert is dus een goede manier om er als bedrijf uit te springen. Tegelijk kunnen we met een concert in de Koningin Elisabethzaal laten zien tot wat wij als bouwbedrijf in staat zijn. Ik zou mijn klanten ook overdag de zaal kunnen laten zien, maar dan ervaren ze de akoestische kwaliteiten niet.’

‘Ik heb een heel brede muzieksmaak, dankzij de Ondernemerskring is daar nu ook klassieke muziek bijgekomen. Soms vind ik een concert echt uitzonderlijk mooi, dan word ik omvergeblazen. Zo’n avond kan heel emotioneel zijn. Dat stel ik niet alleen bij mezelf vast, maar ook bij andere toeschouwers. Mijn gezelschap is dan vaak even erg onder de indruk als ik. De Tweede symfonie van Mahler en het Eerste vioolconcerto van Sjostakovitsj blijven nog steeds hangen. Uiteraard zijn er stukken die je minder aangrijpen dan andere. Maar dat heb je ook met voetbalwedstrijden. En van een concert van het Antwerp Symphony Orchestra ben ik vooraf zeker dat de kwaliteit goed zal zijn. Ik neem zowel mensen mee voor wie klassieke muziek nieuw is als klanten die echte kenners zijn. Allemaal reageren ze enthousiast.’

‘Dat bedrijven culturele en sociale organisaties ondersteunen, vind ik belangrijk. Als bedrijf kunnen wij bijdragen aan de internationale reputatie van het Antwerp Symphony Orchestra. We zijn er allen bij gebaat dat een orkest van bij ons bekend is buiten de landsgrenzen. En het is een win-winsituatie: het Antwerp Symphony Orchestra ziet zich gesteund door het bedrijfsleven, maar als bedrijf krijg je een mooie kans om je klanten uit te nodigen op concerten van hoog niveau en met een prima omkadering. Ik merk trouwens dat ons engagement mensen inspireert: ook binnen ons bedrijf ontdekken medewerkers de klassieke muziek.’

‘Of er parallellen zijn tussen de wereld van de klassieke muziek en de bouw? Eigenlijk wel. Als algemene bouwonderneming zijn we afhankelijk van de samenwerking met alle andere partijen. Op ons bedrijfsevent voor de medewerkers in de Elisabethzaal sprak ik van ‘a perfect symphony’. Alle spelers moeten aan die symfonie bijdragen, net als in een orkest. Enkel zo konden wij deze zaal bouwen. Werk je als goed bouwbedrijf samen met een slechte architect, dan krijg je een heel goed, maar afschuwelijk gebouw. Samenspel zorgt ervoor dat alles sneller en beter verloopt.’ MVM

Categorieën:Interview

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s