Over de plaat die iets veranderde – Jaume Santonja

Platen, boeken, films of schilderijen kunnen een leven veranderen. Daarom vragen we in elk nummer naar vijf cultuurproducten die een belangrijke rol speelden in iemands leven. De antwoorden komen telkens van iemand uit de wereld van de klassieke muziek. Dit keer is dat eerste solist slagwerk Jaume-Blai Santonja Espinos. Hij is ook assistent-dirigent van het City of Birmingham Symphony Orchestra. Eind juni staat hij voor de tweede keer als dirigent voor het nieuwe Antwerps Jeugdorkest.

01. De klassieke plaat
John Williams Greatest Hits 1969-1999

Ik groeide op in een familie zonder muzikanten in een klein dorp. Daardoor moest ik het symfonische repertoire zelf ontdekken en dat deed ik vrij laat. Gek genoeg spendeerde ik mijn vrije tijd als kind nochtans vooral aan muziek. Ik zat in een band waarmee we zowat alles speelden, maar strijkinstrumenten waren voor ons iets vreemds. Op een bepaald ogenblik werd ik geselecteerd voor het regionaal symfonisch jongerenorkest. We speelden Rimski-Korsakovs Scheherazade en dat was een schok voor me. Dat veroorzaakte iets in mijn brein. Terug thuis startte ik mijn ontdekkingstocht in die nieuwe wereld. Maar ik ben er zeker van dat het al in me zat zonder dat ik me dat realiseerde.’ ‘Vanaf toen wilde ik de klank van orkesten beluisteren. Van een vriend kreeg ik de dubbel-cd John Williams Greatest Hits 1969-1999. De films waaruit die muziek kwam, kende ik amper. Maar dat was ook mijn bedoeling niet, het was de muziek die iets in me losmaakte. Vanaf dan klonk John Williams tijdens alle autoritten die ik met mijn vader maakte naar de percussielessen in Alicante. Dat waren ritten van twee uur! Maar die trompetsolo’s, die strijkerspartijen, … Dat vond ik fantastisch.’

02. Het boek
The Ignorant Maestro

‘Dat lezen belangrijk is, besef ik al te goed. Maar het is niet mijn sterkste kant, ik moet er mezelf altijd wat toe dwingen. Ik ben dan ook jaloers op mensen die met veel plezier lezen. Als ik lees, dan vooral waargebeurde verhalen, biografieën, memoires en boeken over lifestyle.’ ‘The Ignorant Maestro: How Great Leaders Inspire Unpredictable Brilliance van Itay Talgam is het laatste boek dat ik uitlas. Dat was erg inspirerend. Ik las het in de Spaanse vertaling van Sergio Lledó, met een proloog door mijn vriend David Martí (manager van het Conservatorio de Música de Barcelona – red.). Talgam vertelt daarin over zijn ervaringen als dirigent en trekt daaruit lessen voor inspirerend leiderschap. Meer dan het boek zelf is het concept blijven hangen en ik hoop dat dat nog lang zo blijft.’ ‘Ik heb ook nog biografieën van Britten en Puccini liggen. Die hoop ik binnenkort uit te lezen.’

03. Het schilderij
De Tuin der Lusten

‘Sinds ik tijdens mijn studies voor het eerst een afbeelding zag van De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch is dat schilderij in mijn geheugen gegrift. Ik vermoed dat ik die afbeelding in een boek zag. Niet zo lang geleden miste ik een treinaansluiting waardoor ik de kans kreeg om voor het eerst in mijn leven het Prado te bezoeken. Het werk van ‘El Bosco’, zoals we Bosch in Spanje noemen, zag ik er in het echt. Het leek me wel door een computer gegenereerd. De details en de hoeveelheid ideeën vind ik boeiend. Maar wat dit werk uitzonderlijk maakt, is vooral het gevoel dat je in een droom zit of zelfs dat je onder invloed van verdovende middelen bent. Elke keer als ik dit werk zie, komt het woord ‘origineel’ in me op en moet ik me ervan vergewissen wanneer het gemaakt werd.’

04. De film
Crash

‘Hoe dingen niet zijn wat je denkt dat ze zijn, daarover gaat Crash. Met thema’s als racisme, vooroordelen en wetgeving deed deze film veel meer dan me enkel entertainen, dat kan ik me nog goed herinneren. Maar het is zo lang geleden dat ik hem nog bekeek dat ik eraan denk om er nog eens naar te kijken. Het blijft noodzakelijk om kritisch naar je eigen gedachten en naar je gedrag ten opzichte van andere mensen te kijken.’

05. Het object of de ervaring
Ontmoeting met sir Simon Rattle

‘Ik heb het geluk heel wat unieke en verrijkende ervaringen te hebben gehad. Daarom vermeld ik de allerlaatste en dat was mijn ontmoeting met sir Simon Rattle terwijl ik aan het werk was bij het City of Birmingham Symphony Orchestra (CBSO). Een levende legende ontmoeten is altijd opwindend, zeker als die persoon aan al je verwachtingen voldoet.’ ‘Getuige zijn van de interactie tussen Rattle en de muzikanten was aangrijpend. Dat gold nog meer voor het feit dat hij de bewakingsagenten herkende die al bij het CBSO aan de slag waren in zijn tijd als hoofddirigent, zo’n 25 jaar geleden.’ ‘Zijn toewijding aan een meesterwerk als de Negende symfonie van Beethoven, zijn vriendelijkheid en harde werken: die dagen met Simon Rattle blijf ik koesteren. Ze vulden me met een enorme motivatie.’ MVM

Jaume dirigeert op zondag 30 juni het tweede concert van het nieuwe Antwerps Jeugdorkest. Met het Antwerps Jeugdorkest (AJO) biedt het Antwerp Symphony Orchestra de aanstormende generatie jonge talenten (15-26 jaar) de kans om orkestervaring op te doen in een professioneel kader. Het AJO wordt gecoacht door muzikanten van het Antwerp Symphony Orchestra.

Zo 30.06.2019 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Antwerps Jeugdorkest
Jaume Santonja dirigent
Nicolaas Kende piano
Beethoven Egmont (ouverture)
Schumann Pianoconcerto
Beethoven Symfonie nr. 5
Gratis!
(reserveren verplicht)
infotickets

Categorieën:De plaat

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s