Gilda De Bal en Vic De Wachter – Vlaanderens meest gevierde acteurskoppel

Op 11 november 2018 zal het honderd jaar geleden zijn dat er een einde kwam aan de Eerste Wereldoorlog. Het ‘Herdenkingsconcert 14-18’ brengt dat verre verleden weer tot leven met muziek van Elgar, Mortelmans en Debussy, maar ook met poëzie en proza van onder anderen Paul Van Ostaijen, Virginie Loveling en Daan Boens. Gilda De Bal en Vic De Wachter treden op als vertellers. Een uitgelezen kans om het acteurskoppel eens samen op de planken te zien.

Vic-Gilda-1

Vic: ‘In het verleden hebben we samen veel theater gemaakt, maar het is geen kwestie van: boek de ene en je krijgt de andere er met korting bij. (lacht) Het is de allereerste keer dat we samen in een productie staan van dit soort. Het is een mooi cadeau om met z’n tweeën nog eens iets te doen.’

Gilda: ‘Voor mij is dit iets nieuws. Ik heb door gezondheidsproblemen een jaar en negen maanden niet gewerkt. Een rentree wil ik het niet noemen, maar spannend is het wel. Ik probeer deze voorstelling goed voor te bereiden, net omdat het voor mij relatief onbekende materie is.’ ‘Het is een uitdaging om Virginie Loveling tot leven te brengen: ze hanteert een breedvoerig, enigszins verouderd Nederlands. Je wil die taal uiteraard niet overboord gooien, maar té oud mag het ook niet klinken. Je moet dus op zoek naar een gulden middenweg, zodat de toehoorder weet dat die tekst niet van vandaag dateert. Gemakkelijk is dat niet. Die schrijversgeneratie is erg op de achtergrond geraakt, Lovelings werk is amper nog verkrijgbaar in de boekhandel.’

Vic: ‘Haar verhaal sleept je nochtans echt mee, meer nog dan de gedichten in de voorstelling, die toch vooral op zichzelf staande kunstwerkjes blijven.’

Gilda: ‘De Eerste Wereldoorlog is een hallucinant gegeven. Ik word er telkens weer naartoe gezogen. Ook al heb ik sommige plekken, documenten, films intussen verschillende keren gezien.’

Vic: ‘De oorlog heeft me ook altijd gefascineerd. Het museum In Flanders’ Fields maakte indruk. We zijn met zijn tweetjes ook de bunkers en loopgraven in de Westhoek gaan bekijken en werkten mee aan het project Coming World Remember Me van kunstenaar Koen Vanmechelen. Het hele gegeven van die ‘Groote Oorlog’ lijkt me waanzinnig. Die mannen gingen zingend en fluitend de oorlog in, en twee dagen later waren ze in frut geschoten.’ ‘Toch is de Eerste Wereldoorlog wat vergeten geraakt, tot de herdenkingsgolf van de afgelopen jaren op gang kwam. Geen van beiden hebben we familieleden die die ‘Groote Oorlog’ van nabij hebben meegemaakt. Dan is een eeuw plots ver weg. Pas wanneer je in de Westhoek gaat rondrijden, zie je wat het allemaal ooit heeft teweeggebracht. De oorlog blijft er telkens weer boven komen. Letterlijk. Het zou mooi zijn, mochten we deze productie ook in de Westhoek kunnen brengen. Misschien staat het daar wel mooier dan hier in Antwerpen.’

‘Of kunst en muziek een verschil kunnen maken in een oorlogssituatie? Het zou mooi zijn, mocht het zo werken. Maar of het ook zo is?’

Gilda: ‘De keuze van de teksten helpt enorm om dat allemaal weer tot leven te wekken.’

Vic: ‘De lezing van het dagboek en de poëzie geven een beeld van een oorlog waarin de mens nog veel centraler stond. De mensen werden gebruikt als puur kanonnenvoer. Het was een waanzinnig conflict. Er werd gevochten volgens 19e-eeuwse methodes, maar op een industriële schaal. Misdadig. De generaals werden nog in de bloemen gezet, terwijl het gewoon massamoordenaars waren.’

Gilda: ‘Of kunst en muziek een verschil kunnen maken in een oorlogssituatie? Het zou mooi zijn, mocht het zo werken. Maar of het ook zo is?’

Vic: ‘Ik weet het niet. Als je spreekt over klassieke muziek, heb je het sowieso al over een klein, bevoorrecht publiek. Idem voor het theater. Hebben die kleine groepen invloed op de geschiedenis? Daar durf ik aan te twijfelen. Ja, de Belgische revolutie brak uit tijdens De Stomme van Portici, maar of dat nu echt invloed heeft gehad?’ (lacht)

Gilda: ‘Ik was ooit in het Griekenland van de kolonels. Ook daar gold censuur: bepaalde boeken, bepaalde muziek waren verboden. We logeerden er bij een leraar die stiekem voor ons de platen van Mikis Theodorakis draaide. Het volume laag, de luiken dicht, zo bang om betrapt te worden. Hoe kan je nu denken dat muziek een slechte invloed kan hebben op de mensen?’

Vic: ‘In de wagen luister ik de laatste jaren steeds vaker naar Klara. Ik heb meer behoefte aan klassiek achter het stuur. Het brengt me tot rust. Klassieke muziekkenners zijn we geen van beiden, al luister ik er graag naar. Niet meteen de grote symfonieën, maar viool- of pianoconcerto’s gaan er gemakkelijker in. Mijn respect voor muzikanten is groot. Vroeger had ik zoals elke achttienjarige een gitaar, maar omdat ik er weinig van terecht bracht, werd die al snel weggelegd. Spijtig dat wij aan het conservatorium geen muziek leerden; bij Studio Herman Teirlinck was dat wel het geval. Nu ik met pensioen ben en wat meer tijd heb, wil ik me er meer op toeleggen. Sinds kort volg ik weer privéles.’

Gilda: ‘Ik moedig dat aan. Het stoort me niet.’ (lacht)

Vic: ‘Ik heb het altijd fascinerend gevonden hoe muzikanten samenwerken. Wij spelen in het Nederlands en zitten een beetje in die taal gevangen, terwijl muzikanten een universele taal hebben. Ze pakken hun partituur op en zijn meteen aan het spelen. Wij moeten weken repeteren voordat een stuk echt van ons is.’ ML

Op zaterdag 10 november in de Koningin Elisabethzaal. Met het Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Giancarlo Andretta, sopraan Liesbeth Devos en vertellers Vic De Wachter en Gilda De Bal.

Zaterdag 10.11.2018 – 20:00WO I - logo_V5
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Giancarlo Andretta dirigent
Liesbeth Devos sopraan
Gilda De Bal verteller
Vic De Wachter verteller

Tickets vanaf €13

infotickets

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s