Martin Fröst, portret van een meesterklarinettist

‘Iedereen die zijn fluwelen toon al eens live hoorde, weet dat Fröst niks minder dan magie uit zijn instrument krijgt.’

Klarinettist Martin Fröst staat al jaren aan de internationale top en is zonder twijfel een van de beroemdste klarinetvirtuozen van zijn generatie. De Zweedse muzikant wordt wel eens ‘de dansende klarinettist’ genoemd, omwille van zijn expressieve en beweeglijke musiceerstijl. Van terughoudendheid of timiditeit is geen sprake: wanneer hij op het podium staat, kan Fröst zijn lichaam niet stilhouden. Lenig en soepel ‘danst’ hij mee op elke muziek die hij speelt. Ook componisten weten dat deze muzikant zijn noten tot op het bot beleeft: wanneer hij het uiterst virtuoze klarinetconcerto speelt dat Anders Hillborg voor hem componeerde, zet Fröst steevast een masker op om zich volledig in te lezen in de theatraliteit van deze partituur.

Of heeft zijn Zweedse achtergrond toch iets te maken met zijn eigen, unieke musiceerstijl? ‘Er zijn hier in Zweden niet zoveel stimulansen’, liet hij ooit optekenen. ‘Je wordt hier meer met rust gelaten. Enerzijds heb je meer rust om te oefenen, anderzijds kan je zonder vreemde invloeden een eigen stem en houding ontwikkelen.’ Meteen de reden voor zijn zelfbewuste flair en originele optredens. Niet toevallig voelt hij zich kiplekker in nieuwe muziek. In verschillende muziekstukken die voor hem geschreven werden, diept hij het klankenspectrum van zijn instrument uit. Proesten in de klankbeker of zingen en blazen tegelijk: Fröst draait er zijn hand niet voor om.

Tegelijk is hij een van de meest subtiele en fijngevoelige klarinetsolisten van het moment, en is hij minstens zo’n geraffineerde vertolker van Mozart of Brahms. Toen in 2005 zijn opname van het Mozartconcerto als beste uit een vergelijking kwam van een vijftigtal andere opnames, keek niemand verbaasd op: iedereen die zijn fluwelen toon al eens live hoorde, weet dat Fröst niks minder dan magie uit zijn instrument krijgt. Met zijn flamboyante musiceerstijl zoekt hij steevast ook de dialoog op het publiek. Niet zelden treedt hij op als solist, maar ook als dirigent, moderator of ceremoniemeester.

In mei is Fröst aan zet in het zelden te horen Klarinetconcerto van Aaron Copland. ‘Ik vind het belangrijk om steeds nieuwe deuren te openen’, aldus Fröst. ‘Voor het publiek, voor het orkest, maar ook voor mij.’ Coplands muziek werd geschreven in opdracht van de legendarische jazzklarinettist Benny Goodman. Twee hoekdelen worden met elkaar verbonden door een uitgebreide solocadens, die de vorm aanneemt van een virtuoze jazzsolo. Ook het laatste deel van het concerto evoceert de gloriedagen van de jazzklarinet. ‘It don’t mean a thing if it ain’t got that swing’: een opdracht die Fröst letterlijk én figuurlijk op het lijf geschreven is. TJ

Vr 11.05.2018 — 20:00
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Edo de Waart dirigent
Martin Fröst klarinet
Copland Klarinetconcerto
Mahler Symfonie nr. 5

Tickets vanaf €16

infotickets

Categorieën:Portret

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s