Over de plaat die iets veranderde – Nico Sturm

mag_plaat

Platen, boeken, films of schilderijen kunnen een leven veranderen. Daarom vragen we in elk nummer naar de klassieke plaat en een ander cultuurproduct die een belangrijke rol speelden in iemands leven. De antwoorden komen telkens van iemand uit de wereld van de klassieke muziek. Dit keer is dat Nico Sturm. Hij verzorgt tekst en spel bij het KIDconcert van zondag 4 maart. Die dag neemt hij jonge en minder jonge verhalenverslinders meer door de wereld van Pinokkio.

Platen, boeken, films of schilderijen kunnen een leven veranderen.

Messias en nieuwjaarsconcert
“Klassieke muziek is van jongs af aan een deel van mijn leven. Tijdens het kerstdiner klonk thuis standaard de Messias van Handel. Mijn vader houdt die traditie nog steeds in ere. En met nieuwjaar stond uiteraard het nieuwjaarsconcert in Wenen op het programma. Dat was echt een must. Ik herinner me de legendarische dirigenten, zoals Zubin Mehta. Dat was haast Sinterklaas die daar stond. Mijn vader luisterde ook veel naar jazz en blues. En het klonk altijd wat luider als mijn moeder niet thuis was. Ik kon daar echt van genieten, al ging daar wel wat stress mee gepaard. We hadden een lelijk kanarievogeltje dat geweldig mooi kon zingen. Ik dacht altijd: ‘Als die muziek bij mij al zo binnenkomt, dan moet dat kleine vogeltje er potdoof van worden. En dan kan het zichzelf niet meer horen zingen.’

Wannes Van de Velde
“De concerten van Jeugd en Muziek maakten veel indruk op me: het publiek dat binnenstroomt, het stemmen van de instrumenten, de muzikanten op de scene. Ook de concerten van het koor waarin mijn zus zong, deden me iets. Ik denk dat ik toen al theatrale voelsprieten had. Muziek en theater kwamen samen en dat gaf magie. Zelf heb ik de notenleerlessen niet lang volgehouden. Toen ik moest kiezen tussen notenleer of voetballen op zaterdagochtend, was de keuze als jonge kerel snel gemaakt. Maar toen ik op Studio Herman Teirlinck zat, pikte ik de notenleer weer op. Ik volgde er kleinkunst omdat ik ook zelf verhalen met tekst en muziek wilde vertellen, niet enkel teksten interpreteren. Ik volgde er zang, piano en accordeon en kreeg ook gitaarles van Wannes Van de Velde. Ik wilde muziek en instrumenten beter leren kennen om zo constructief te kunnen communiceren met professionele muzikanten. Na een tijdje had Wannes door dat ik niet al te veel talent had voor gitaarspelen. ‘Zullen we anders gewoon wat klappen?’, stelde hij voor. Vanaf dan maakten we wandelingen door de stad. Vaak hielden we halt in den Botaniek, waar hij zo graag kwam, of in een cafeetje. Hij leerde me spelenderwijs boeken kennen van onder andere Maeterlinck of de Ghelderode, ons cultureel erfgoed.”

nico-sturm

Cellosuites van Bach
“Op Studio Herman Teirlinck kwam ik ook Ramsey Nasr tegen. Die was bezeten door klassieke muziek. Hij studeerde af met een liefdesverhaal dat ook ging over de passie en obsessie voor klassieke muziek. Daar ontdekte ik de kracht van klassieke muziek op theater. Als ik bij Ramsey op bezoek ging, luisterden we samen naar klassieke platen. En niet alleen naar een bepaald stuk, maar ook naar een specifieke uitvoering. Wie speelt een stuk en op welke manier? Dat heeft ook belang. Iedereen kan aardappelpuree maken, maar elke aardappelpuree smaakt anders. Zo luisterden we naar verschillende versies van de Cellosuites van Bach. Nu nog steeds kies ik voor die van Pablo Casals. Dat is pure eenvoud, zo eenvoudig gespeeld dat het haast kinderlijk is. In al die eenvoud komt de puurheid van het werk naar boven. En daardoor ontroert het mij en brengt het me tot rust.”

 

Muziek en theater
“Muziek is de meest krachtige kunstvorm. Zet je oren open, laat het binnenkomen en ontdek wat het met je doet. Er is geen enkele vorm van camouflage mogelijk. Muziek kan het diepst tot onze kern doordringen. Het fascineert me ook hoe muziek een verhaal kan versterken of net verzachten. Daarom werk ik graag met muzikanten en met acteurs die dat ook doen. Josse De Pauw en Peter De Graef zijn daarom voorbeelden. Van Weg, het stuk van Josse met muziek van Peter Vermeersch, was ik op een goede manier onder de indruk. Ik werd niet omvergeblazen, maar wel ontroerd en beroerd. Dat vind ik belangrijk. Een van de muzikale voorstellingen die ik zelf mee maakte, was Barakstad op tekst van Jean-Marie Berckmans. Daarin speelde ik samen met het Ictus Strijkkwartet en Han Benninck, de Toots Tielemans van de percussie. De muziek van Kaat De Windt heb ik ervaren als een cadeau.”

‘Muziek is de meest krachtige kunstvorm. Zet je oren open, laat het binnenkomen en ontdek wat het met je doet.’

The Muppet Show
“Mijn eigen jonge kinderen neem ik mee naar de KIDconcerten. En thuis zet ik vaak muziek op. Ik speel dan niet de leermeester, maar maak hen wel attent. ‘Hoor je die viool?’, maar ook ‘Hoor je dat vogeltje buiten op straat?’. Spelenderwijs ontdekken ze zo de muziek. En het helpt natuurlijk door er passioneel over te vertellen. Dat is de beste reclame. Als je ziet dat een dierbare ergens van geniet, dan steekt dat aan. Ik zag mijn vader vroeger heel erg lachen om The Muppet Show en de Franse komieken als Bourvil, Fernandel en de Funes. Alleen al daarom vond ik dat ook geestig. Als tiener zag ik B.B. King in de Koningin Elisabethzaal. Nog voor de eerste noot ging het publiek al uit de bol, terwijl ik als kritische jongeling dacht ‘Speel maar eerst iets’. Maar toen hij dat deed, was ik verkocht. Het virtuoos gemak en het zichtbaar plezier maakten ook mij blij. Zo wordt je automatisch meegesleurd.”

Murakami en Calvino
Ten zuiden van de grens van Murakami is een boek dat verschillende zintuigen prikkelt. Het laat je proeven, ruiken, maar creeert ook een bepaald gevoel en prikkelt de verbeelding. En het gaat over de liefde. Omgaan met liefde en verleiding, het is een eeuwigdurende queeste. De breekbaarheid spreekt me ook aan, in de stem van Chet Baker, de muziek van Anouar Brahem of de boeken van Jean-Marie Berckmans. Die boeken zijn een cadeau voor een theatermaker, zo ritmisch en muzikaal. Palomar van Italo Calvino is een ode aan de verbeelding. Het is ook een meditatieoefening, het is als yoga of tai chi. In de gejaagdheid van het dagelijks leven vind je verbeelding in de kunst. Het is aan ons om die aan te wakkeren.” MVM

Zo 04.03.2018 — 11:00 Laatste tickets
Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
Zo 04.03.2018 — 16:00
Muziekcentrum De Bijloke, Gent
Jamie Philips dirigent
Nico Sturm spel & tekst
Stijn Van Opstal spel
Pinokkio (KIDconcert op muziek van Rossini)

Tickets €12 / €18
infotickets

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s