Dirk Brossé – Componist en dirigent

dirk-brosseDirk Brossé is dit seizoen in Antwerpen te gast met een scala aan producties. Voordat hij weer in België neerstrijkt, wachten hem echter nog een aantal internationale engagementen. Een ritme dat al decennialang voortdendert, maar waarin Brossé zich met verbazend gemak genesteld heeft.

‘Dit seizoen werk ik samen met 25 internationale orkesten, waaronder het London Symphony Orchestra, de Royal Liverpool Philharmonic, de Royal Scottish Symphony, de London Philharmonic en het orkest van de Bayerische Rundfunk. Doorheen de jaren heb ik een groot internationaal netwerk opgebouwd. De opdrachten komen naar me toe, ik hoef er niet voor te lobbyen. Mijn agenda voor de volgende jaren loopt aardig vol, dus helaas moet ik ook vaak projecten afzeggen. Mijn ‘vaste’ baan is die van muziekdirecteur bij het Chamber Orchestra of Philadelphia, waar ik tot acht producties per seizoen dirigeer. Ik besef wel dat dit een bestaan is waar velen van dromen. Hout vasthouden dat het zo mag blijven doorgaan.’

‘Om dat ritme vol te houden heb je een goede planning nodig. Als dirigent zie ik de partituren graag ruim op voorhand. Kan dat niet, dan heb ik een probleem. Ook de deadline voor een compositie kan stress geven: inspiratie ligt niet voor het oprapen, daar moet je rekening mee houden. Maar alles bij elkaar krijg ik het toch al veertig jaar allemaal gecombineerd.’

‘Met het Antwerp Symphony Orchestra heb ik een jarenlange samenwerking. Het is een boeiend orkest met een aparte cultuur, mentaliteit en klank, én een schitterende zaal. Dit jaar neem ik verschillende opdrachten voor mijn rekening. Zo zijn er KIDconcerten, waarbij verhalen omkaderd worden met klassieke muziek. In juni werk ik samen met Marcel Khalife, een van de grootste oed-spelers uit Libanon. Daarnaast werk ik samen met het Smartphone Orchestra, een project waarbij de muziekbeleving deels wordt gestuurd door de manier waarop het publiek zijn smartphone manipuleert. Mijn compositie is de yin van het stuk, het publiek zorgt via zijn smartphone voor de yang. Het eindresultaat zal afhangen van wat zij met hun smartphone doen. Een eerste project werd enthousiast ontvangen, benieuwd wat het tweede en het derde zullen doen.’

‘Ik kom zelf niet uit een muzikaal nest, maar voor mij was de stap naar de muziek iets natuurlijks, al van toen ik voor het eerst muziek hoorde. Op foto’s uit mijn kindertijd en bij schoolvoorstellingen ben ik bijna altijd met een instrument te zien. Na mijn studies zijn mijn familieleden zich in de muziek gaan verdiepen, maar ikzelf had die passie al heel vroeg ontdekt. Ik wilde de wereld in trekken en met de mensen communiceren via de muziek. Dat instinct heb ik gevolgd, en het heeft me gebracht waar ik nu ben.’

‘Voorbeelden? Als tiener keek ik op naar François Glorieux, mijn latere leraar aan het conservatorium, die bij Jeugd & Muziek toen al zijn ensemblestukken afwisselde met etnische muziek. Ook Leonard Bernstein is van grote invloed geweest als componist en dirigent. En John Williams. Toen ik op mijn 16e zijn muziek bij Star Wars hoorde, was dat zowat de eerste moderne symfonische muziek die ik hoorde, nog voor Mahler of Stravinski. Ik kan nu met fierheid zeggen dat Williams en ik een persoonlijke band hebben. Ach ja, Ravel en Sjostakovitsj had ik ook wel graag ontmoet. Een andere, minstens even belangrijke invloed, komt van buiten de muziek. Octaaf Landuyt, plastisch kunstenaar en renaissancemens, is van een onschatbare waarde geweest voor mijn denken over muziek, kunst en filosofie.’

‘Te veel muziek luisteren is gevaarlijk voor een componist.’

‘Thuis ligt bijna nooit klassieke muziek op. Het klassieke repertoire ken ik nu wel, en ik voer zoveel muziek uit dat ik daarnaast zelden de behoefte heb aan meer. Enkel wanneer collega’s me attenderen op iets dat ik nog niet ken, is mijn interesse gewekt. Voor een componist is veel muziek luisteren gevaarlijk. Je moet je geest leeg kunnen maken.’

‘Cross-overprojecten hebben voor mij altijd iets vanzelfsprekends gehad. Die keuze was, zeker in het verleden, niet zonder controverse. Maar ik was al op jonge leeftijd in heel de wereld onderweg. Uit al die omzwervingen heb ik iets meegenomen in mijn muziek. Als ik al een moedertaal heb, is dat die van de Westerse klassieke muziek. Onderweg heb ik echter heel wat andere muzikale talen leren kennen, door de klanken en structuren ervan te decoderen. Luister eens naar een Australische didgeridoospeler: als je zijn muziek decodeert met Westerse maatstaven, begrijp je er niets van. Maar als je in zijn muziektaal kruipt, gaat een wereld open.’

‘Wat je maakt voor de eeuwigheid, krijgt voorrang. In die zin ben ik eerder componist dan dirigent. De componist is puur creatief, kan vertrekken van een wit blad en over elke klank zelf beslissen. De dirigent heeft een partituur voor zich, waarbij het ene stuk meer creativiteit in de interpretatie toelaat dan het andere.’

‘Een orkest kun je ook niet zomaar naar je hand zetten. Als gastdirigent rijd je als het ware in een huurauto: die brengt je waar je wil, maar je kunt niet zelf onder de motorkap duiken. En dat is wat je wel moet doen, als je als dirigent de klank van een orkest fundamenteel wilt aanpakken. Maar dan moet je langere tijd met dezelfde mensen samenwerken. Bij het Chamber Orchestra of Philadelphia kan ik dat, op doortocht bij de Bayerische Rundfunk niet.’ ML

Dirk Brossé is te gast bij het Antwerp Symphony Orchestra op zondag 4 februari voor het KIDconcert De drie musketiers. Op vrijdag 15 juni leidt hij het orkest tijdens het concert met oed-speler Marcel Khalife.

Zondag 04.02.2018 – 11:00
Koningin Elisabethzaal
Zondag 04.02.2018 – 16:00

Muziekcentrum De Bijloke
Dirk Brossé dirigent
Joris Van den Brande spel & tekst
Günther Lesage spel
Pieter Genard spel
Arnold KIDconcert op muziek van Arnold

Tickets €12 – €18
infotickets

Vrijdag 15.06.2018 – 20:00
Koningin Elisabethzaal
Dirk Brossé dirigent
Marcel Khalife oed

Tickets vanaf €12
infotickets

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s