Katelijne Boon – Presentator avondconcerten

De klassieke muziek in Vlaanderen kan zich geen geestdriftiger supporter dromen dan Katelijne Boon. Ze is al jaren het gezicht van de tv-uitzendingen van de Koningin Elisabethwedstrijd, presenteert tijdens festivals en concerten – ook bij het Antwerp Symphony Orchestra – en zingt zelf in een vocaal ensemble. Een mens zou bijna vergeten dat radio de hoofdmoot van haar activiteit uitmaakt.

Katelijne-Boon

‘Laat een pas ontdekte inboorlingenstam Westerse muziek beluisteren en ze herkent de emoties die eruit spreken. Muziek is een universele uiting van vreugde en verdriet. Ik wil niet per se God erbij halen, maar de muziek raakt een soort bovenwereld. Er is een reden waarom religie en muziek zo vaak samengaan. Ik heb net het eerste weekend van het Musica Divina-festival achter de rug. Je merkt aan de opkomst dat mensen op zoek zijn naar verstilling, diepgang en sereniteit.’

‘Na een stevig concert zing ik in de auto graag mee met de hitradio’s. Ik ben een veelvraat, ik hou van muziek tout court. Mijn familie is muzikaal: mijn ooms waren beiaardier of koordirigent, vader zong – en zingt, op zijn 88e – in een Gregoriaans koor, ook mijn moeder had een mooie zangstem. Thuis werd er vooral klassiek beluisterd. Mijn live-LP van The Kinks kwam er niet in. Vader vreesde dat die muziek de naald van de platenspeler stuk zou maken.’ (lacht)

‘Ik hou zelf ontzettend van zingen. Zo zong ik jarenlang bij verschillende ensembles en koren. De laatste twee jaar heeft dat wat op een laag pitje gestaan, maar ik heb net de eerste repetities achter de rug van wat een adventsprogramma moet worden. Het heeft iets fysieks, iets heilzaams. Een uitvoering is altijd eenmalig. Voelen dat je loskomt van het hier en nu is prachtig, uit jezelf treden en opgaan in de muziek. Ik wacht ook op die ervaring tijdens concerten. Zo’n moment van genade is je niet bij elke opvoering gegund.’

‘Bij symfonische uitvoeringen heb ik dat ook: alle registers gaan open, je ziet haast hoe de muzikanten de thema’s aan elkaar doorgeven. Met hermetische, al te intellectualistische hedendaagse muziek heb ik minder. Als ik merk dat een stuk vooral spielerei is, haak ik af.’

‘Mijn voorkeur gaat uit naar werk waar een vocaal aspect aan zit. De Vier letzte Lieder van Richard Strauss zijn jarenlang
mijn lijfmuziek geweest. Maar er is zoveel meer: de prachtige cantates en oratoria uit de barok. Ik kan ook enorm gegrepen worden door symfonische muziek en kamermuziek. De eerste keer dat ik een strijkkwartet live aan het werk zag, was ik meteen verkocht.’

‘Weldra gaan mijn echtgenoot en ik op vakantie naar Venetië. We zullen er logeren in het hotel waar Tsjajkovski zijn Vierde symfonie schreef. Slapen op de plek waar zoiets ontstond, hetzelfde uitzicht genieten als de componist destijds, vind ik zo spannend. Alles valt samen.’

‘Het Antwerp Symphony Orchestra ken ik van de vele keren dat ze op Klara de revue zijn gepasseerd en van de vele concerten die ik gezien of gehoord heb. Het is een van onze betere orkesten en er waait nu een nooit geziene nieuwe wind. De Elisabethzaal is een echte muziektempel geworden, zeker nu ook backstage de laatste losse eindjes zijn weggewerkt. Het programma leest als een groot fijnproeversbuffet voor muziekliefhebbers.’

‘Het grote publiek kent me misschien van de jaarlijkse uitzendingen van de Elisabethwedstrijd. TV maken was voor mij een sprong in het duister. Ik was al 43 toen ik de screentest deed. Maar elk jaar word ik weer meegesleept door wat er zich achter de schermen afspeelt. Backstage ontmoet je de artiest als gewone mens. Je ziet het raderwerk, de hele ploeg die alles doet draaien, de mensen die er een feestje van maken, zodat de bezoeker, eenmaal neergeploft in het pluche, zich enkel nog hoeft te verheugen op wat gaat komen. Dat kan je enkel overbrengen als je zélf ook enthousiast bent: in de muziek is geen plaats voor routineuze uitvoerders.’

‘Als je op de radio zegt dat je een sneeuwlandschap instapt, dan ziet de luisteraar dat voor ogen. Hij wil meegenomen worden in een eigen wereld. Dat merk je ook aan het succes van onze podcasts en radioverhalen.’

‘Ja, ik blijf in de eerste plaats een radiomaker, maar ik heb het nodig om op tijd en stond een concert bij te wonen, anders verlies ik de band met de muziek. Het concertbezoek ligt in het verlengde van mijn werk voor de radio. In de studio heerst rust: je bent er alleen met de luisteraar. Ik haal me tijdens het presenteren ook steeds de luisteraar voor de geest. Vroeger was de technicus de eerste luisteraar. Aan zijn reactie kon je merken wanneer je goed op dreef was. Spijtig genoeg wordt die steeds meer weggezuiverd. Kurt Van Eeghem zegt: ‘Weinig mensen horen Klara, maar degenen die het doen zijn luisteraars. Wie naar ons luistert, doet dat bewust.’ Voor die mensen doen we het.’

‘Of ik die plaat van The Kinks nog heb? Natuurlijk. Naast de nieuwe platenspeler ligt mijn hele collectie, een allegaartje van The Cure tot Peter Frampton, en de platencollectie van mijn schoonouders. Mijn kinderen zijn er dol op.’ ML

Vanaf dit seizoen worden de avondconcerten in de reeks Meesterwerken gepresenteerd door Katelijne Boon. Katelijne werkt als presentator en programmamaker bij Klara en staat sinds 2008 in voor de presentatie van de Koningin Elisabethwedstrijd op Canvas.

Een overzicht van alle concerten in de reeks Meesterwerken:

infotickets

Categorieën:Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s