‘Kamermuziek is een zegen voor ons orkest’

Laaiend enthousiast, zo reageren ze wanneer ze het over de kamermuziekactiviteiten van deFilharmonie hebben. Fluitisten Edith Van Dyck en Peter Verhoyen en altvioliste Barbara Giepner stralen bij de vraag of ze de kamermuziekconcerten met musici van deFilharmonie een goed idee vinden. Maar wat maakt het spelen van kamermuziek nu zo aantrekkelijk voor een orkestmusicus? En welke invloed heeft zoiets heel concreet op de werking van deFilharmonie?

Magazine deFilharmoniep11

Wat is het belangrijkste verschil tussen spelen in een kamermuziekensemble en in een orkest?
Peter Verhoyen: ‘Het orkest en een kamermuziekensemble zijn twee compleet verschillende werelden. De twee met elkaar combineren vergt een grote flexibiliteit.’

Barbara Giepner: ‘In een orkest streef je ernaar om je zo goed mogelijk aan te passen aan wat de mensen rondom jou doen. De klank van je instrument moet mengen met de andere instrumenten. In kamermuziek ben je de enige die jouw partij speelt. Dergelijke muziek vraagt een heel andere ingesteldheid.’

PV: ‘Het gaat om een heel andere soort verantwoordelijkheid. In orkestmuziek vormen de musici het instrument van de dirigent. Hij is het die een groot pak van de verantwoordelijkheid draagt.’

Edith Van Dyck: ‘Inderdaad. Dat maakt dat je in een orkest misschien niet zal spelen zoals je dat instinctief zou doen of willen. In kamermuziek delen de musici samen de verantwoordelijkheid en neemt iedereen echt initiatief. Het is een fundamenteel andere manier van samenspelen.’

Is het een luxe dat je binnen deFilharmonie de kans krijgt om kamermuziek te spelen?
PV: ‘Het maakt het leven er organisatorisch een pak eenvoudiger op. Probeer anders maar eens om, naast je drukke orkestschema, mensen te vinden die op de momenten die voor jou passen tijd hebben om te repeteren.’

BG: ‘Mensen vinden met wie het zodanig goed klikt dat je er kamermuziek wil mee spelen, is sowieso allesbehalve evident. In een orkest ben je echter dag in dag uit omringd door talrijke musici. Uit zo’n rijke poel je medespelers kunnen kiezen, is een bijzonder luxueuze situatie. En er zijn nog veel meer redenen die het boeiend maken om als musicus met je orkestgenoten kamermuziek te spelen. Voor strijkers heeft dit bijvoorbeeld ook een heilzaam effect op de klankkwaliteit. In een orkestrepetitie hoor je jezelf eigenlijk nauwelijks spelen. Je wil in de eerste plaats aansluiten bij de algemene idee. Kamermuziek spelen dwingt je om op een heel bewuste manier je klankkwaliteit te verfijnen. Dat lijkt me een heel goede zaak.’

EVD: ‘In kamermuziek ga je op een heel bewuste en detaillistische manier experimenteren met kleuren. Wanneer je na zo’n project terug met elkaar samenspeelt in het orkest, gaat ook de kwaliteit van het orkest erop vooruit.’

PV: ‘En laten we ook het sociale aspect van kamermuziek spelen niet vergeten. Tijdens de orkestrepetities en concerten luisteren we oplettend naar wat de dirigent ons vraagt. Maar natuurlijk willen we af en toe ook graag eens volledig onszelf zijn.’

EVD: ‘Het doet zeker deugd dat we tijdens een kamermuziekproductie de tijd hebben om elkaar niet enkel als musicus, maar ook als mens te leren kennen. En ja, zelfs ons publiek leert ons op een andere manier kennen dankzij de kamermuziek. De communicatie in kamermuzieksetting verloopt veel directer en persoonlijker dan wanneer je ergens op een verre stoel in het orkest speelt.’

Magazine deFilharmoniep12

Als je de concerten binnen de kamermuziekreeks bekijkt, valt de grote variatie in werken en ensembles op. Hoe komt zo’n reeks tot stand?
BG: ‘De invulling van het kamermuziekseizoen verloopt heel organisch. We mogen allemaal voorstellen indienen. Uiteraard komen het klassieke strijkkwartet en blaaskwintet veelvuldig voor, maar minstens even interessant zijn de meer originele ensembles.’

PV: ‘Zo speel ik dit seizoen in een kwartet met piccolo, bastrombone, Engelse hoorn en piano. Repertoire voor deze bezetting ligt natuurlijk niet zomaar voor het grijpen. Maar we hebben het geluk dat Robert Groslot een werk voor ons componeerde.’

BG: ‘Het is wel evident dat nagenoeg alle musici van ons orkest op de loer liggen voor dergelijke kamermuziekprojecten. Telkens wanneer de vraag naar voorstellen komt, zijn er heel veel reacties. Ieder jaar weer zijn er mensen teleurgesteld dat hun project niet uitgekozen werd.’ ES

Dit seizoen geniet u van 6 kamermuziekconcerten op zondag om 15:00 en 3 kamermuziekconcerten op vrijdag om 12:00, telkens in AMUZ. Klik hier voor een overzicht van de concerten op zondag en op vrijdag.

Categorieën:Interview

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s