10 vragen voor… Benjamin Dieltjens

Magazine deFilharmoniep251. Waarom heb je voor jouw instrument gekozen?
Mijn ouders hebben me als kind meegenomen naar een toonmoment waarop alle instrumenten werden voorgesteld en daar ben ik op slag verliefd geworden op de klarinet. Er speelde iemand klarinet en dat beviel me zo dat ik daar meteen voor gekozen heb. Ik heb er daarna niet meer over getwijfeld en ik ben er ook nooit van afgestapt.

2. Wanneer wist je dat je professioneel muzikant wilde worden?
Ik wist het al toen ik 14-15 jaar oud was. Ik speelde in die tijd heel veel muziek en heb zelfs nog even overwogen om naar de kunsthumaniora te gaan.

3. Als je geen muzikant zou zijn geworden, wat dan wel?
Fysicus. Of ik zou toch op zijn minst iets ‘in de fysica’ doen. Dat heeft me altijd al ongelooflijk geïnteresseerd. Ik ben ook klankingenieur en akoestiekleer is eigenlijk pure fysica. En zo kom ik via een omweg toch weer bij de muziek uit.

4. Welke eigenschappen van je instrument sluiten aan bij je persoonlijkheid?
De klarinet heeft twee verschillende ‘rollen’. In de 18e eeuw werd het zangerige, lyrische karakter van het instrument in de verf gezet. Als Mozart, bijvoorbeeld, de klarinet in zijn composities introduceerde, ging het altijd over de liefde, over alles wat mooi en dromerig is. Later kreeg de klarinet ook de rol van zotskap toebedeeld, een beetje uitdagend en grappig, met als hoogtepunt Till Eulenspiegel. Die twee karaktertrekken zitten er bij mij ook wel in.

5. Wat is de mooiste concertbeleving die je tot nog toe hebt ervaren?
Enkele jaren geleden speelden we Quatuor pour la fin des temps van Messiaen, een werk dat over de apocalyps gaat. Het decor was een gigantische gothische kerk in Duitsland en het was al laat op de avond. Tijdens het laatste deel stak er een zwaar onweer op: de takken van de bomen sloegen tegen de glasramen van de kerk en je hoorde eigenlijk nauwelijks nog iets van de muziek. Dat zorgde voor een heel speciale sfeer in die kerk. Zo zijn er elk seizoen wel een paar concerten die bijblijven.

6. Wie is je grote voorbeeld?
Mijn klarinetleraar Wolfgang Meyer. Hij is zo’n veelzijdig muzikant. Hij gaat constant op zoek naar manieren om zich nog vrijer te voelen op het podium en om nog expressiever te spelen. Ook wat repertoire betreft, is hij enorm veelzijdig: de ene dag onder Harnoncourt spelen en de volgende dag een nieuw werk van Peter Eötvös uitvoeren, daar draaide hij zijn hand niet voor om. Die veelzijdigheid streef ik ook na en probeer ik op mijn beurt aan mijn studenten door te geven. Muziek is muziek, ongeacht in welk vakje ze gestopt wordt. Of je nu het meest moderne stuk of een werk van Mozart speelt, in se gaat het altijd over hetzelfde: communiceren met het publiek.

7. Hoe zie je de orkestwereld evolueren?
Ik wil natuurlijk dat orkesten blijven bestaan, want ik merk dat, als we het publiek in de concertzaal krijgen, ze dat grote orkestrepertoire meestal heel interessant vinden. We moeten vooral (nieuwe) manieren vinden om te tonen hoe boeiend het kan zijn om naar een orkest te luisteren. We moeten proberen zo dicht mogelijk bij de maatschappij te staan, zonder de specifieke kunstvorm die een orkest toch is helemaal overboord te gooien.

8. Wat is je klassieke muziek-droom?
Ik ben eigenlijk best tevreden met alles wat ik kan en mag doen. Zolang er elk seizoen een aantal concerten zijn die me bijblijven en me eraan herinneren waarom ik muzikant ben geworden, ben ik gelukkig. Mijn grootste drijfveer zijn mijn studenten. Ik vind het heel boeiend en waardevol om mijn ervaringen mee te geven aan mijn studenten en een stukje van mijn muziekmicrobe door te geven.

9. Wat neem je mee naar een onbewoond eiland?
Zeker niet te veel. Als het er warm genoeg is, is mijn zwembroek voldoende.

10. Welke muziek mag er op je begrafenis gespeeld worden?
Dat maakt mij niet uit. Dat mag muziek zijn van Reich, Beethoven, Brahms, Mozart of Purcell zijn, maar evengoed van Keith Jarrett of Michael Jackson. Zolang de muziek kwaliteitsvol is, is het goed voor mij. HS

Benjamin Dieltjens is klarinet solo bij deFilharmonie.

Categorieën:10 vragen voor...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s